Retailspecialist Cor Molenaar ziet veel kansen voor biologische winkels. Voor een bomvolle zaal met ruim 150 biologische winkeliers en leveranciers zette hij zijn visie uiteen. Molenaar was keynotespeaker tijdens een seminar op 8 november georganiseerd door de Biowinkelvereniging, Bionext en de Triodos Bank in Zeist.
Retailland ondergaat grote veranderingen: gangbare supermarkten hebben het biologische product nu écht ontdekt en zien hun omzet al twee jaar tussen de 15 en 20 procent groeien. Online verkoop, thuisbezorging en nieuwe digitale en logistieke systemen eisen steeds meer slachtoffers onder biologische winkels. Bieden deze ontwikkelingen ook kansen voor de biologische speciaalzaak?
Speel in op maatschappelijke trends
Retailspecialist en professor Cor Molenaar deelde zijn visie op de snelle veranderingen in retailland en de betekenis daarvan voor de biologische speciaalzaak. Hij benadrukte het belang van samenwerking. "Zet samen een mooi digitaal platform op waar de klanten makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn". Ontzorgen is het toverwoord en techniek speelt daarin een grote rol. Molenaars advies: "Zet een bezorgservice op. Zorg dat mensen ook online producten kunnen bestellen. Het succes van hybride modellen van online verkoop en fysieke winkel zit hem in uniformiteit: zorg voor een zelfde uitstraling en boodschap. "Molenaar ziet veel kansen in maatschappelijke trends. "Speel in op de groeiende belangstelling voor duurzaamheid en de toename aan voedselallergieën". Ook online verkoop vormt volgens hem geen bedreiging. In food neemt online verkoop maar 2 procent in van de omzet, naar verwachting verdubbelt dat hooguit de komende jaren. Dus er liggen veel kansen voor winkels.
Hoge opkomst
Paul Soeterbroek van de Biologische Winkelvereniging: "Fantastisch dat de opkomst zo enorm hoog is. Voor de aanwezige ondernemers is het duidelijk dat zij in beweging moeten komen om een antwoord de geven op de toekomstige ontwikkelingen".
Daarnaast presenteerden de Biowinkelvereniging en Bionext een nieuwe campagne voor de versterking van de gezamenlijke profilering en positionering van de biologische speciaalzaken. Het motto van die campagne is 'stappen vooruit'.
Voor meer informatie: www.bionext.nl



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- "Je rijdt een land in dat in oorlog is, maar alle checkpoints en bewapende militairen om je heen wennen verrassend genoeg vrij snel"
- Familiebedrijven presteren beter door informeel management
- RedStar versterkt management met marketingspecialisten
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-19 Flevosap introduceert biodynamische lijn OERsappen
- 2022-05-19 BOON Foodconcepts overgenomen door combinatie Green Organics B.V. en Jamael Food Group
- 2022-05-18 Vereniging Biologische Boeren Achterhoek (BBA) bestaat 25 jaar
- 2022-05-18 Biologische landbouw in opmars in het Verenigd Koninkrijk
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-17 Sprekers Organic Produce Summit 2022 bekendgemaakt
- 2022-05-16 "Op beleidsniveau en in de praktijk worstelen we met dezelfde issues"
- 2022-05-13 Compensatie- en steunregelingen Brexit voor biologische ondernemers
- 2022-05-13 Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-12 "Biologisch telen is stimuleren, niet onderdrukken"
- 2022-05-12 "De vraag naar bio-kurkuma uit Costa Rica neemt toe"
- 2022-05-12 "Het zal ons niet lukken om precies aan te sluiten op de nieuwe bio-appeloogst"
- 2022-05-11 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-10 "Met de stijgende buitentemperaturen trekt de horeca aan"
- 2022-05-10 "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 Vietnam stimuleert biologische kokosnotenteelt
- 2022-05-05 Beste jaarcijfers ooit voor Organto
- 2022-05-05 "Fruit hangt nog aan de bomen op het moment dat klanten het bij Fresh.Land bestellen"