Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
111 miljoen euro voor promotie groenten en fruit

"Gezondheidsclaims op AGF moeten veel makkelijker geuit kunnen worden"

Tholen - De gemiddelde Europese consumptie van AGF zit in een dalende trend. "In de afgelopen 10 jaar zijn we 80 gram per persoon minder gaan consumeren. Dit zijn alarmerende gegevens", vertelde Philippe Binard aan tijdens het Tomato Congress in Antwerpen. Mensen weten dat het product gezond is en dat het goed is om meer te consumeren. Het probleem is alleen dat er weinig actie wordt ondernomen. Hier ligt een belangrijke taak voor de AGF-sector."


111 miljoen euro
Het goede nieuws is dat de EU meer geld heeft vrijgemaakt voor de promotie van groenten en fruit zowel binnen als buiten Europa. Voor diverse projecten is er in 2016 een totaalbedrag van 111 miljoen euro voorzien voor de promotie van groenten en fruit.

Communiceren
"Een grote zwakte van onze sector is dat we de consument niet zo goed kennen", vervolgde Philippe. "Het is belangrijk dat we ons meer gaan verdiepen in de verschillende generaties om ze zo goed te begrijpen en te overtuigen." Er zijn zeker trends waar de sector op in kan spelen. "Zo is er in veel Europese landen steeds meer vraag naar lokaal en biologisch product. Ook zijn er steeds meer consumenten die vegetarisch eten. Als we kijken naar de voedselpiramide scoren we als sector ontzettend hoog op gezondheidsvoordelen en heel laag als het gaat om impact op het milieu. Dat moet gecommuniceerd worden!"



Concurrenten

Philippe gaf ook aan dat we te dealen hebben met concurrenten. "Zo hebben we de pillen-industrie, die doet voorschotelen dat vitaminepillen een goede vervanger zijn van verse AGF. Daarnaast zijn er in de voedingsindustrie ontzettend veel partijen die het imago van AGF misbruiken op hun verpakking en in hun communicaties naar de consument. Die concurrenten spenderen ook veel meer aan marketing."

Communiceren
"We moeten als sector dus meer communiceren. Dit kan door gebruik te maken van nieuwe social media bijvoorbeeld. Daarnaast is er een mogelijkheid om meer eetmomenten te creƫren, zodat de consument meerdere momenten van de dag naar groenten of fruit kan grijpen. Natuurlijk is het heel belangrijk om de consument te begrijpen en onderzoek te blijven doen naar hun gedrag."



Claims
Freshfel zet zich in voor de sector en pleit voor een veranderende Europese wetgeving op het gebied van gezondheid. "Zo vinden wij het onder andere erg belangrijk dat de wetgeving rondom gezondheidsclaims veranderd. AGF heeft heel veel voordelen, dat bewijzen veel onderzoeken, en die moeten gewoon gecommuniceerd kunnen worden. De huidige wetgeving beperkt dat nog te veel."