Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roelf Pienaar, Tru-Cape Fruit Marketing:

"Afrikaanse markt heeft meeste groeipotentie, maar heeft zijn uitdagingen"

Tru-Cape is een van de grootste appeltelers en -exporteurs in Zuid-Afrika. Het bedrijf is volledig in handen van telers. Net als andere Zuid-Afrikaanse bedrijven heeft Tru-Cape te maken gehad met moeilijkheden door weersomstandigheden.

Roelf Pienaar, managing director van Tru-Cape Fruit Marketing: "Het is waarschijnlijk de ergste droogte sinds jaren geweest. Dit zal zeer zeker een impact hebben op onze volumes. In bepaalde gebieden en bij bepaalde variƫteiten kunnen de volumes 20% lager zijn dan normaal. Het hangt allemaal van het gebied af. We hebben het geluk dat we onze producten halen uit twee verschillende teeltgebieden, die elk hun eigen micro-klimaat hebben. Op deze manier kunnen we afhankelijk van het gebied compenseren, maar als je het beziet over het gehele jaar gaan volumes een probleem zijn. Omdat we verschillende telers in Ceres en Grabouw hebben, zal ons volume jaar-op-jaar echter stabiel zijn."

Conrad Fick, marketing director bij Tru-Cape: "Terwijl onze telers in de regio van Ceres het zwaar hebben gehad, was dit niet het geval voor al onze locaties. Als je kijkt naar onze teeltgebieden in de Grabouw-regio, dan zie je dat daar in het geheel geen problemen zijn ontstaan door de droogte. De productie daar is normaal."

De hitte heeft ook invloed gehad op de maat van de appelen, hoewel Roelf zegt dat er ook sprake is geweest van wat koude dagen, wat zou moeten helpen. Volgens Roelf is water de grootste reden tot zorgen. "De watervoorraad loopt leeg. Zuid-Afrika is altijd al een land geweest waar water schaars is, maar op dit moment is dit echt een groot probleem geworden. Dit jaar zou het nog wel moeten gaan, maar volgend jaar kan dit leiden tot een afgenomen productie."



20% van de export van Tru-Cape is bestemd voor export binnen het Afrikaanse continent. Er worden ladingen gestuurd naar landen als Zimbabwe, Nigeria en Angola. 70% van deze export bestaat uit de Golden Delicious-variƫteit. "De grootste uitdaging op de Afrikaanse markt is dat deze niet zo goed gereguleerd is als in Europa. Een voorbeeld daarvan is kredietrisico. Je moet ervoor zorgen dat je betaald krijgt. Het dalen van de olieprijzen in vergelijking met vorige jaren heeft absoluut een impact gehad op de Afrikaanse markt. Ondanks dat is Afrika nog steeds een erg belangrijke markt, vooral Nigeria," aldus Roelf.



"Een ander probleem is infrastructuur. Sommige wegen in landen als Lagos zijn helemaal verstopt door het verkeer. Dat zorgt ervoor dat transport muurvast komt te zitten. Dus de export in Afrika heeft zo zijn issues," voegt Conrad toe. "Europa is voor ons altijd belangrijk geweest als markt voor peren. Over het algemeen zijn de prijzen hetzelfde als vorig seizoen, maar nu werkt de huidige wisselkoers voor ons mee. We sturen echter niet net zoveel appelen naar die markt."



"We exporteren ook naar China, maar niet zoveel als dat mensen hadden verwacht," zegt Roelf. "Ik denk dat er enorme mogelijkheden zijn voor peren in China, maar die markt is nog niet geopend voor peren. Helaas hebben onze appelen niet de goede maat voor de Chinese markt. Zeven jaar geleden was China een doelmarkt voor ons bedrijf. In de laatste paar jaar is het echter voor ons duidelijk geworden dat de Afrikaanse markt de meeste mogelijkheden voor groei heeft."

Voor meer informatie:
Tru-Cape
Tel: +27 21 850-1800
Email: info@Tru-Cape.co.za
www.Tru-Cape.com

Publicatiedatum: