Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Cooijmans, GIST:

"Steeds meer voet aan de grond bij retail"

Tholen - Logistiek dienstverlener GIST maakte enkele jaren geleden op het vasteland van Europa de transformatie door van bloemen- en plantenvervoerder naar de logistiek dienstverlener in de foodsector. "Drie jaar geleden haalden we nog geen euro omzet uit food en inmiddels is dit aandeel 40%. We worden steeds meer herkend en erkend in de markt", stelt de directeur Europa Chris Cooijmans tevreden vast. "Als onderdeel van een Britse groep zijn we vanouds sterk aanwezig in Engeland en de grootste oorzaak van onze groei is dat we met onze Britse foodretailklanten zijn meegegroeid. Deze ontwikkeling is naast de bestaande bloemen- en planten business in zowel vervoer als contract logistics."


Chris Cooijmans

"We hebben met onze transitie een keuze gemaakt om ons te gaan concentreren op een aantal markten in Europa. Dit zijn Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk geworden. Hier hebben we - aangevuld met Tsjechië - ook eigen vestigingen. Met name de driehoek Nederland - Frankrijk - VK vormt voor ons bedrijf een belangrijke pijler. In Oostenrijk beschikken we over een fijnmazig distributienetwerk voor bloemen- en planten. De activiteiten in Tsjechië en Frankrijk zijn hoofdzakelijk foodgerelateerd. Bij elkaar hebben we in Europa 3.000 auto's rijden, waarvan het overgrote deel in de VK en 250 op het vasteland in Europa", vertelt Chris.

Het grootste verschil tussen het bloemen- en plantenvervoer en het foodtransport zit'm volgens Chris in de temperatuurregimes en gevallen van contaminatie. "Maar er zijn veel meer overeenkomsten, uiteindelijk is het allemaal temperatuurgecontroleerd vervoer en dat zal voor de toekomst onze basis vormen. Nu brengen we vanuit Nederland veel verse goederen de grens over. De volgende stap is om ook binnen Nederland meer voet aan de grond te krijgen en met de bestaande klantenbasis verder te groeien. Daarover voeren we nu tal van gesprekken met onze klanten."

De transformatie die GIST heeft ingezet, werpt volgens Chris zijn vruchten af. "Door de strategische keuzes die we hebben gemaakt, zien we de stromen verdikken en kunnen we ons wagenpark optimaal inzetten. Het is nog niet eenvoudig in het transport en de prijs zal altijd een belangrijke component blijven. Wij proberen altijd een oplossing voor de klant te vinden, maar wel in alle redelijkheid. En dan moeten we op een gegeven moment misschien een keer nee zeggen. Wij willen alleen verder groeien met winstgevende business."



Die business gaat steeds vaker verder dan het pure wegtransport. "Er komt steeds meer vraag naar warehousingactiviteiten en in die combinatie met het transport bieden we een totaaloplossing aan. Wil je tegenwoordig alleen met wegtransport je boterham verdienen, dan moet je je wel ontzettend kunnen specialiseren. Voor ons ligt de uitdaging in het verder specialiseren in toegevoegde waarde. Daarbij denken we multimodaal. Zo hebben we investeringen gedaan in trailers die op de trein gezet kunnen worden en gaat een gedeelte van het vervoer naar Oostenrijk via een combinatie van wegvervoer en trein. In onze organisatie hebben we ook een aparte managementtak ingericht waarin we de klantenstromen beheren en multimodale oplossingen inzetten."

Calais
De problemen bij Calais gaan ook aan GIST niet voorbij. "Al denk ik dat de impact bij ons nog wat minder groot is dan bij andere transporteurs omdat we met koeltrailers 's nachts oversteken. Al met al is het werkbaar, maar bij elke vertraging boet je in op de service naar je klant. En dat is vervelend, ook al ligt het niet in je eigen macht om het te veranderen, maar we zijn op de hoogte van de maatregelen die genomen worden in Calais en zitten dus dicht bij het vuur."



Op de vraag waar GIST over vijf jaar staat, antwoordt Chris: "Ik mik op minimaal een verdubbeling van onze omzet, waarbij het percentage food nog een stuk hoger zal liggen. Verder zetten we in op een verbreding van het dienstenpakket en willen we onder andere een verdere efficiencyslag maken door middel van onder meer een digitale CMR/vrachtbrief om de vervoersstromen nog efficiënter te laten verlopen."

Voor meer informatie:
Chris Cooijmans
GIST Nederland
Klappolder 130
2665 LP Bleiswijk
Tel: 0107650101
Chris.cooijmans@gistworld.com
www.gistworld.com