Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aziatische markt in het vizier

Fruitteeltcongres analyseert de nieuwe markten

Aangezien met name in de westerse wereld de belangrijkste afzetgebieden stagneren, staan bij de fruitteeltsector in Zuid-Tirol nieuwe markten in toenemende mate in de focus. Met name Azië en het Nabije Oosten zijn bijzonder interessant, maar ook de landen in Noord-Afrika. Tijdens het fruitteeltcongres in Meran werden deze markten geanalyseerd.


Bron: sbb.it

Eén blik op Azië en het Nabije Oosten is genoeg om het potentieel van deze regio's te herkennen. In de iets meer dan 50 landen leven meer dan vier miljard mensen. Bovendien stijgt in veel van deze landen de welvaart, wat de markt voor de fruitteeltsector nog aantrekkelijker maakt. De toenemende welvaart is onder andere merkbaar aan een stijging van de fruitconsumptie van tot wel 80 procent per hoofd van de bevolking. Er is echter ook een andere kant waar de handelaren minder blij mee zijn - zo vertelde Silvio Ermini van fruithandelsonderneming Vanguard International uit Genua op het fruitteeltcongres: "Zo sterk als deze landen van elkaar verschillen, zo verschillend zijn ook de wensen van de consumenten in deze landen."

Aziaten willen vooral de beste kwaliteit
 "De Aziatische markten hebben echter bijna allemaal één ding met elkaar gemeen: wat betreft fruit hebben de consumenten zeer hoge verwachtingen van de kwaliteit en de kleur van de appelen. Veel landen vragen vrijwel uitsluitend naar premium-kwaliteit", zegt Silvio. Wie geïnteresseerd is in Azië moet bovendien het hele jaar door kunnen leveren. Ook wat betreft de rassen hebben de Aziatische consumenten duidelijke voorkeuren: ze kopen vooral Gala, Fuji, Red Delicious en Granny Smith. Golden, het hoofdras uit Zuid-Tirol, is alleen in het Nabije Oosten sterker bekend.

De grootste en belangrijkste markt in Azië is China. Daar zijn vooral rode rassen zoals Gala gewild. Ook Granny Smith is hier een geliefde appel. Om in China succesvol te zijn, is een goede logistiek bepalend. Bovendien moet men er rekening mee houden dat er in China verschillende verkoopkanalen - groothandel, retail etc. – zijn, die deels zeer verschillend functioneren.

Elk Aziatisch land heeft zijn eigen bijzonderheden
Alleen al vanwege het inwoneraantal van in totaal 170 miljoen mensen zijn Thailand en de Filipijnen interessante markten. In beide landen telt bij de consument volgens Silvio alleen de beste kwaliteit: "In Thailand verkoopt de groothandel vooral Gala, Granny en Red Delicious appelen, net als op de Filipijnen. In de retail zijn in Thailand de rassen Pink Lady en Jazz zeer geliefd. Opvallend voor Thailand zijn de grote schommelingen bij de vraag."
In Taiwan is er veel vraag naar de rassen Fuji en Gala, maar in toenemende mate ook naar Granny Smith en Red Delicious. Taiwanese importeurs wensen zich vooral marktexclusiviteit. "Merken spelen, net als in andere Aziatische landen, een grote rol", benadrukte Silvio.

Het Nabije Oosten is prijsbewuster, maar politiek instabiel
Anders dan op de Aziatische markten zijn de consumenten in het Nabije Oosten prijsbewuster en wat betreft de kwaliteit dan ook wat minder veeleisend. Maar ook op deze markten zijn vooral de rode rassen, Granny Smith en – in mindere mate – Golden Delicious geliefd. De politieke instabiliteit maakt het Nabije Oosten echter minder aantrekkelijk dan de Aziatische markten.

Eén ding hebben alle markten met elkaar gemeen: ongeveer net zoals in Europa is ook in deze landen de concurrentie groot. Vooral door Chinese, Japanse en Amerikaanse import. Ook Polen en Frankrijk leveren aan het Verre Oosten. Maar ook de Italiaanse export naar deze landen is in de afgelopen jaren toegenomen.

Voor Azië geldt daarom nog meer dan voor de andere markten een simpele regel: "De markt begrijpen, de smaak van de consumenten kennen en dat leveren waar de meeste vraag naar is", zegt Silvio.

Bron: Südtiroler Bauernbund - sbb.it
Publicatiedatum: