Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Vernieuwde aanpak Elstar, inzet op export Conference”

Fruitmasters presenteert toekomstplannen

Tholen - Tijdens de Telersdag van Fruitmasters presenteerde Leonard Kampschöer de plannen voor de komende tijd. In de zoektocht naar een nieuw aardbeiensoort startte Fruitmasters proeven met als ijkpunt de smaak van de Elsanta aardbei. Uit de proeven kwamen de Favori, Furore en de Murano naar buiten als alternatieven, " aldus Leonard. "Die laatste is een aardbei die wel zoet is, maar aan de harde kant. De eerste twee zijn echter perfecte rassen en zouden zelfs opgenomen kunnen worden in het prestigelabel van Fruitmasters." Dat de Engelsen naar Nederland kwamen voor de aardbeien zegt volgens de commercieel directeur genoeg: "Meestal moeten wij als Nederlanders naar de overkant voor doordragende aardbeien. In de komende twee jaar maakt Fruitmasters een definitieve keuze met welk ras ze verder zullen gaan. Want uiteindelijk willen we ons focussen op één ras."



Wat betreft de appelen is Leonard stellig: "De Elstar blijft het paradepaardje," aldus de commercieel directeur. "Van dit ras worden nog veel volumes geteeld maar de opstand is verouderd en de kwaliteit loopt terug. Om de markt de komende jaren open te houden voor deze appel startten we samen met in 2011 een traject om de mutanten Elrosa en de Excellent te telen. De komende weken gaan we de een plan uitstippelen om de teler te helpen om de stap en de financiering rond te krijgen en zo de introductie van de nieuwe mutanten te versnellen. Als sector kunnen we het namelijk niet alleen hebben van de clubrassen en met de vernieuwde aanpak kunnen we de uitval van de standaard Elstar verminderen."

Nederland perenland
Qua teelt haalt de peer de appel in en in tegenstelling tot de appelen moeten we het bij de peren vooral hebben van de export. Reden genoeg om daar veel aandacht aan te besteden. "In samenwerking met NFO en VLAM willen we de consumptie van de peer in Duitsland weer opkrikken. Dit gebeurd door talloze proeverijen waarvan de uitkomsten ons vertellen hoe we de peer het beste aan de man kunnen brengen. Het komende seizoen hopen we het aantal proeverijen te verviervoudigen tot 1300."

 

De Conference peer is inmiddels ook in China te vinden. Met 1,3 miljard mensen is dit de op twee na grootste consumentenmarkt in de wereld die wordt gekenmerkt door grote regionale verschillen en een afzetmarkt die zich vooral in de grote steden bevindt. In 2009 introduceerden we de peer op de beurs in Hong Kong en sindsdien groeit het volume naar China met het jaar. Naast de proeverijen creëren we hier ook een Holland imago met delfts-blauwe kleuren en een molen. Dat is wellicht wat cliché maar erg herkenbaar als zijnde uit Nederland."

Brazilië
De toetreding tot Brazilië viel samen met de devaluatie van de reaal. "Dat was het moment waarop ik dacht: en nu doorzetten," aldus Leonard. "Het is een land met 200 miljoen inwoners en de grootste economie van Zuid-Amerika. Een paar weken geleden startte we met de eerste containers en ook hier geldt: eerst proeven, dan verkopen."

Migo-peer
Tenslotte komt de Migo-peer nog aan bod: de kruising tussen de Conference en de Doyenné d'Hiver die altijd en overal te eten is omdat deze peer niet druipt. In september vond de kick-off plaats als zijnde het alternatief naast de Conference. "Met de Migo willen we het perenaanbod moderniseren. We groeien namelijk naar een globale perenmarkt waarin niet elke peer geschikt is voor elke markt. Om de introductie van de Conference niet in de weg te lopen richten we ons met de Migo vooralsnog op de Europese markt."

Meer informatie:
Fruitmasters
Leonard Kampschöer
E: lhm.kampschoer@fruitmasters.nl
T: (0) 345 578 833
www.fruitmasters.nl
Publicatiedatum:
Auteur:
©