Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kwekerij Westburg teelt voor tweede jaar in Marokko

"Met Marokkaanse teelt klanten jaarrond snacktomaten leveren"

Tholen - Ook deze winter reizen Bas en Ton van Leeuwen van kwekerij Westburg regelmatig naar Marokko. Voor het tweede seizoen participeren ze in een Marokkaanse kwekerij om hun klanten jaarrond te voorzien van cherry- en mini-pruimtomaten.

Vorig jaar startten Bas en Ton van Leeuwen van Kwekerij Westburg met hun Marokkaanse project. De broers participeren in een kwekerij van 25 hectare in Noord-Marokko. "We zijn dit jaar vijf weken later gestart", vertelt Bas. "We zijn in Nederland één week langer doorgegaan en willen onze eigen productie en de Marokkaanse aanvoer vloeiender over laten lopen." Bovendien zagen ze vorig jaar dat een latere start een betere en hogere winterproductie zou kunnen geven. In samenspraak met ZON fruit & vegetables is besloten daarom het seizoen iets op te schuiven. "Vorig jaar was het productieniveau in januari laag. Dat terwijl de prijs, die normaal piekt voor kerst, pas toen op hoger niveau kwam", vertelt Corne van Winsen van ZON. "Daar hebben we ons pootschema nu op aangepast", vult Bas aan. "Het later poten combineren we met een actief snoeibeleid. Daar kunnen we dit jaar stappen in zetten."

Organisatie
Niet alleen qua seizoensopbouw hebben de mannen van Westburg geleerd van hun eerste jaar, ook organisatorisch zetten ze dit jaar verdere stappen. "Op kwaliteit en residu waren we al heel streng. Van iedere wagen hebben we vorig seizoen al extra monsters genomen en elke lading haalde de strengste normen. Dit jaar proberen we de productie omhoog te krijgen en de organisatie scherper weg te zetten. Het is niet zo dat je de Nederlandse efficiëntie in een keer daar kunt opzetten, en we willen ook zeker niet als alwetende Hollander rond gaan lopen. Maar het zijn wel punten voor dit jaar."


De kwekerij in Marokko. Er is een sterkere koeling geïnstalleerd om het product sneller terug te koelen en het direct op de juiste temperatuur in de vrachtwagen te kunnen plaatsen.

In Marokko worden gele cherry's en rode en oranje babypruimtomaten geteeld. "We zien dat de kleuren dit jaar in Spanje en Marokko minder gezet zijn. De rassen zijn moeilijker te telen, het product moeilijker te transporteren. Bovendien zijn de prijzen in verhouding minder goed geweest dan los rond", vertelt Bas. "De kleuren doen het vooral goed in de mixverpakking en bij de juiste klanten."


Het leukste aan ondernemen in Marokko? Dat is voor Bas het 'theehuis-gevoel'. "De cultuur, de hartelijkheid. Zoals het hier vroeger ging: naar de veiling en daar praten met je collega's. Over van alles."


Eigen concurrent?
In het voor- en najaar is het normaal gezien knokken voor het Nederlands product. Hoe pakken ze dit bij ZON aan? Is de Marokkaanse productie geen concurrent van zijn Nederlandse tomaten? "Je hebt klanten die zo snel mogelijk omschakelen naar Nederlands product, maar je hebt ook klanten die hun programma's vooraf afstemmen en tot een bepaalde week doorgaan met het Marokkaanse product.", verklaart Corne. Nu is de hele Marokkaanse aanvoer vooraf al bestemd. "Maar we kunnen altijd nog overschakelen naar afnemers die verder weg gelegen zijn." Bovendien wordt het einde van het seizoen in Marokko op een andere manier bepaald. "Voor de Marokkaanse sector is er meestal een punt waarna ze weten dat de prijzen alleen maar slechter worden. De productie wordt steeds beter en de plant komt uit zijn winterslaap, dus het voelt eigenlijk niet logisch om te stoppen, maar de prijs daalt. Elke lading kost door het transport dan alleen nog maar geld", vertelt Bas. De lokale markt heeft geen behoefte aan het kleine spul. "Ze nemen het mee, als ze het zien liggen, maar het is eigenlijk te onbekend en te duur. Hier komen vooral losse ronde en pruimtomaten op de markt."

Rusland
Het Marokkaanse product wordt dan wel via Nederland verhandeld, het mag wel naar Rusland beleverd worden. En zeker nu de Turkse grens dicht gaat, wordt de Russische markt voor Marokkaanse tomatentelers steeds aantrekkelijker. "Dat doen we dus niet", besluit Bas. "We zijn hiermee gestart om onze klanten jaarrond te beleveren. Daar willen we aan vasthouden."


Voor meer informatie:
Corné van Winsen
ZON Fruit and Vegetables
Venrayseweg 104
5928 RH VENLO
T: +31 (0)77 3239999
F: +31 (0)77 3239719
E. info@zon-business.com
http://www.zon-business.com/