"Ginés González van Hortisol: "Prijzen zitten weer in stijgende lijn"

Milde temperaturen leidden tot verzadigde AGF-markt in Europa

Almeria's groentenseizoen, dat enkele weken terug van start ging, zit nu bijna op kruissnelheid. Het begin was niet makkelijk. Door het weer daalden de prijzen op een ongebruikelijk tijdstip gezien de markt verzadigd was wegens de botsing tussen het einde van de Europese seizoenen en het begin van het seizoen in Almeria. De vooruitzichten voor de komende weken zijn echter goed.


Ginés González, manager van Frutas Hortisol.

"De markt heeft op dit moment veel meer aanbod dan rond deze tijd normaal is," zegt Ginés Gonzalez van het in Almeria gevestigde Frutas Hortisol. "Tot op een paar dagen terug was de temperatuur in zowel Almeria als in andere Europese landen typisch voor de lente. Tot kort geleden had Nederland maximum temperaturen van 17 °C en minimum temperaturen van 9 °C, waardoor de telers hun seizoenen konden uitrekken. Hetzelfde is gebeurd in Portugal en Frankrijk, waar ze in staat waren om tomaten te leveren voor prijzen ver onder de productiekosten."
 
Volgens Ginés begonnen grote supermarktketens ongeveer twee weken terug Spaanse producten in hun schappen te plaatsen, al zij het in onbeduidende volumes. "Vorige week waren Spaanse producten goed voor 50% van het totaal. Deze week bereikt dat percentage 80%."

Ginés wijst erop dat de prijzen beginnen toe te nemen met de komst van koude temperaturen. Dit geldt met name voor trostomaten, die onlangs 50% duurder zijn geworden, hoewel ronde tomaten in bulk nog steeds goedkoop zijn. Komkommers en paprika beginnen ook voorzichtig in prijs te stijgen. "Alles wijst erop dat de prijzen in een stijgende trend belanden in de komende weken."
 
Hortisol is gevestigd in Aguadulce te Almeria en werkt zowel met individuele telers als coöperaties om AGF te vermarkten vanuit Almeria en Murcia. Het bedrijf verscheept ongeveer 12 miljoen kilo per jaar. "We werken met grote retailketens, groothandelsmarkten en kleine retailers zonder onderscheid te maken, omdat kleine klanten precies degenen zijn die ons in staat stelden om te groeien. Onze producten zijn gericht op zowel de binnenlandse markt als de export. We werken meer met de Spaanse markt in de zomer, lente en herfst, terwijl we in de winter 90% van de productie exporteren naar Centraal-Europa, Scandinavië en landen in het oosten," legt de manager uit.


Het salesteam bij Frutas Hortisol

Rusland was een van de belangrijkste exportbestemmingen totdat het embargo werd opgelegd. "We hadden toen al 12 jaar gewerkt met Rusland, waar we per seizoen 6 miljoen kilo heen hadden verscheept. Het was een zeer zware klap voor ons, maar we zijn in staat geweest om meer volumes te introduceren op andere markten waar we actief zijn. We willen deze strategie voort zetten."
 
Hortisol wil biologische producten exporteren in 2016
Vanaf januari, zal Hortisol beginnen met de export van biologische producten. "We hebben al de marketing gepland van biologische groenten van week 1 tot 52, waarbij we beginnen met trostomaten. Gezondheidsbewustzijn wordt een steeds populairder concept in Europa en wij willen daar deel aan nemen," zei Ginés González. "Hoewel we altijd de manier kunnen verbeteren waarop we produceren en handel bedrijven, denk ik, dat deze sector op de lange termijn een grote toekomst in zich heeft zowel voor biologische als conventionele producten."

Voor meer informatie:
Ginés González
Frutas Hortisol S.L.
T: +34 950550234
M:+34 670626792
gines@frutashortisol.es
www.frutashortisol.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven