Manuel Ferrer Carbonell: “We willen geen concessies doen aan kwaliteit”

Fontestad bouwt state-of-the-art pakstation na brand



Tholen – In mei 2012 overkwam de Spaanse privé-producent Fontestad een nachtmerrie. Binnen veertig minuten was het tien jaar oude pakstation in Museros (Valencia) afgebrand. Met hulp van collega-pakstations kon de business doorgaan. Na een flinke investering gaat men nu het tweede jaar in met het nieuwe state-of-the-art pakstation met een oppervlakte van ruim 48.000 m² en een capaciteit van 1.000 ton per dag. In de piek zijn er verdeeld over twee shifts maar liefst 900 mensen in het toch strak geautomatiseerde pakstation werkzaam. AGF.nl / FreshPlaza namen een kijkje bij deze citrusgigant.


Manuel Ferrer Carbonell, verantwoordelijk voor import


Ontvangst- en pre-classificatieruimte

Sinds de oprichter in de vijftiger jaren startte met een kleine verkoopunit op de markt, is het bedrijf niet meer gestopt met groeien. "Maar groei is geen doel op zich. Wij willen vooral blijven groeien in kwaliteit, niet perse in enorme volumes, maar stap voor stap.", vertelt Manuel Ferrer Carbonell, verantwoordelijk voor de import binnen het bedrijf. Het nieuwe warehouse is in drie onderdelen opgebouwd, namelijk de pre-classification area (9.000 m2), de koelopslag (12.000 m2) verpakkingsmaterialen (3.600m2) en de behandelings- en verpakkingszone (24.000 m2). MAF Roda leverde nagenoeg het hele machinepark.


Zo veel als mogelijk geautomatiseerd


Vierkante meters vol verpakkingsmaterialen

110 miljoen kilo citrus per jaar
Fontestad heeft vestigingen op de groothandelsmarkten van Madrid en Perpignan met een totale oppervlakte van 50.000 m2. De complete citrusproductie wordt echter in Museros verpakt. De eigen citrusproductie telt 110 miljoen kilo per jaar, waarbij zo'n 40% van het totale volume afkomstig is van de 900 hectare eigen teelt in Valencia, Andalusië en Murcia. "Veertig procent van het volume verkopen we op de lokale, Spaanse markt. Onze grootste exportmarkten zijn Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland", vertelt Manuel Ferrer Carbonell.


Steeds meer citrus met blad




8 uitgangen

In de zomerperiode importeert Fontestad ook om haar klanten van jaarrond citrus te voorzien. Het gros van het volume sinaasappelen en clementines komt uit Zuid-Afrika (90%), aangevuld met productie uit Argentinië, Uruguay en Chili. "Net als de Spaanse productie hanteren we voor de import strenge selectiecriteria. Ons doel is elke dag de beste kwaliteit en service te leveren aan onze klanten", vertelt Manuel Ferrer Carbonell.


De controlekamer houdt alles in de gaten



20 foto's van één sinaasappel
Als Zuid-Afrika-specialist is hij nauw betrokken bij de maatregelen met betrekking tot de Citrus Black Spot (CBS). "Wij zijn telers en moeten ervoor zorgen dat we alle risico op verspreiding in de Spaanse teelt uitsluiten. Dat risico is minimaal, maar is wel mogelijk in een maand als september met hoge temperaturen. En natuurlijk doen politici er alles aan om de eigen teelt te beschermen. Maar we weten dat de Zuid-Afrikaanse telers er alles aan doen om risico's te voorkomen."


Monsters uit de koeling worden automatisch aangevoerd in de controlekamer


Luxe verpakking onder Mademoiselle-brand

De importeur probeert vooral het beste uit de situatie te halen. "Zuid-Afrika heeft dit seizoen een stuk lager volume gestuurd, maar met een aanzienlijk betere kwaliteit. Dat heeft geresulteerd in prima prijzen en wellicht wel het beste seizoen ooit voor de Zuid-Afrikaanse exporteurs. De markt was leeg toen Spanje aan de markt kwam, wat zorgde voor goede prijzen bij de start van het seizoen. De opbrengsten leken bij voorbaat 20-25% lager uit te vallen en die inschatting lijkt nu waarheid te worden. Wel komen er meer grote maten – en daarmee meer commercieel fruit – van de bomen."






Gesealde sinaasappelen, deze gaan vooral naar Frankrijk

Nieuwe variëteiten
Waar veel bedrijven in Valencia overschakelen naar de teelt van bijvoorbeeld kaki's, wil Fontestad een citrus-specialist blijven. "Wel blijven we binnen het citruspakket continue op zoek naar nieuwe variëteiten. Zo zien we een stijgende vraag naar Clementines en Oronules en Orri-mandarijnen. De grootste uitdaging is om kwalitatief hoogwaardige vroege en late variëteiten te introduceren om het venster tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond te verkleinen", vertelt de citrusverkoper. Fontestad levert zowel onder de eigen merken als private label van de supermarkt in alle denkbare verpakkingen tussen de 1 en 20 kg.





Vorig seizoen beleefde de citrusproducent een primeur met de export van Spaanse sinaasappelen naar China. Of het beleveren van deze markt dit jaar een vervolg krijgt, is volgens de teler afhankelijk van de beschikbare kwaliteit en volumes. "Het was een goede ervaring. Vanuit China is er met name interesse in de variëteit Lane Late. Maar logistiek gezien is de Chinese markt een uitdaging en de Chinezen hanteren strikte voorwaarden. Anderzijds is het door de opkomende middenklasse zeker een markt met potentie, waar men ook bereid is om geld neer te leggen voor een kwalitatief hoogwaardiger product."





De toekomst van Fontestad ziet Manuel Ferrer Carbonell zonnig in. "We hebben de laatste jaren enorm geïnvesteerd en willen daar graag de vruchten van plukken. Onze faciliteiten omvatten de laatste technologie in kwaliteitssystemen voor het verwerken en behandelen van citrus, waarbij geselecteerd wordt op kleur, grootte, gewicht en in – en uitwendige kwaliteit. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst als we blijven vasthouden aan de Fontestad-filosofie, waarbij we geen enkele concessie doen aan de kwaliteit!"





Voor meer informatie:
Manuel Ferrer Carbonell
Fontestad
Carretera CV 32, km 9
46136 Museros Valencia
Tel: 0034 961 450 655
mferrer@fontestad.com
www.fontestad.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven