Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacco Merkens:

"Redlove voor versmarkt, sappen en cider"

Tholen - De appel Redlove is sinds enkele jaren op de markt en in Nederland is teler Jacco Merkens de enige die deze variƫteit teelt en vermarkt. Hij is heel enthousiast over het ras en heeft verschillende toepassingen voor deze appel om de slagingskans te vergroten. "We grijpen diverse mogelijkheden aan om Redlove tot een succes te maken. Zo is dit ras niet alleen bestemd voor de versmarkt, maar wordt de B-keuze ook verwerkt voor sappen en cider. Dit jaar tekende hij een samenwerkingscontract met Schulp voor de Redlove sap. Wij denken hiermee de slagingskansen voor de Redlove appel te vergroten."

Vraag ligt hoog

Hij is tevreden over de oogst van dit seizen. "De kilo's zijn wat tegengevallen, maar de kwaliteit viel mee. De smaak is goed. De oogst ligt rond de 50 ton, 30 ton meer dan vorig jaar. We hebben ook weer wat aangeplant en volgend jaar verwachten we rond de 100 ton. Dan beginnen we redelijke volumes te krijgen." Jacco is net begonnen met vermarkten. "Deze week zijn we gestart met uitleveren met name aan de horeca. "De vraag ligt hoog, maar we zijn voorzichtig met alles meteen te verkopen. We hebben de meeste klanten beloofd tot de Kerst te leveren. We moeten ook zien of de appel aanslaat en kijken of de vraag blijft. Ik hoop er natuurlijk wel op: het is een prachtige en unieke appel met name van binnen."

Meerwaarde
De sapverkoop loopt goed. "We hebben ook cider gemaakt dit jaar en dat loopt iets lastiger. Dat moet nog van de grond komen en daar werken we hard aan." De teler heeft er bewust voor gekozen om de B-kwaliteit te gebruiken. "Nieuwe rassen mislukken regelmatig omdat telers de B-keuze geen meerwaarde kunnen geven. Daarom zet ik me daar extra op in. Het eerste jaar is niet meteen alles perfect voor de versmarkt en als je alleen dat volume zou vermarkten, kun je niet alle kosten dekken."

Voor meer informatie:
Jacco Merkens
Molenspoor 3
3985 SH Werkhoven
Tel: 06-12390854
jcmerkens@hetnet.nl