Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
38 miljoen clementines

McDonald's maakt voortuitgang gezondheidsbeloftes

In september 2013 kondigde McDonald's, vergezeld door voormalig president van Amerika Bill Clinton, een partnerschap aan met de Alliantie voor een Gezondere Generatie om 'de toegang tot groenten en fruit voor klanten te vergroten en om gezinnen en kinderen te helpen weloverwogen keuzes te maken voor een gebalanceerde levensstijl'. Met 38 miljoen clementines, 161 miljoen bakjes yoghurt en 21 miljoen pakjes melk heeft de fastfoodketen aan vier van de vijf gestelde doelen in de VS voldaan. Het doel waar de keten nog steeds aan werkt, is het aanbieden van gezondere vervangingen voor Franse frietjes in de VS.

McDonald's huurde Keybridge, een adviesbureau uit Washington, in om de resultaten van z'n inspanningen te controleren en rapporteren, vooral in de VS en Italië.

McDonald's had beloofd tegen 2020 aan z'n verbintenissen tegemoet te zijn gekomen. In 2014 bood slechts 2% van de Amerikaanse restaurants een saladeoptie aan bij menudeals, maar begin 2015 deed 83% dit aanbod. "We liggen erg voor op schema", vertelt Becca Hary, woordvoerder van McDonald's. In Italië had het bedrijf vooruitgang geboekt, zag Keybridge, maar nog niet de doelstelling gehaald van het promoten van alléén water, melk en sap als drankje je bij je Happy Meal (op de menuborden en in kinderreclames). Aan alle andere verplichtingen voldeed Italië wel.

De beloftes komen natuurlijk niet zonder kritiek. Een dag nadat McDonald's de aankondiging deed in 2013, beweerde het Centrum voor Wetenschappen in Algemeen Belang (CSPI) dat McDonald's "de media, het CSPI en gezinnen heeft misleid", doordat kleine lettertjes in de overeenkomst McDonald's toelieten gewoon frisdrank -als onderdeel van het Happy Meal- op menuborden te laten zien, zolang er geen reclame buiten het restaurant werd gemaakt. Een paar weken later kwam McDonald's hier op terug. Het zou frisdrank van de Happy-Meal-menuborden in het restaurant halen.

Ondertussen zijn niet alle alternatieven die McDonald's aanbiedt perse gezonde opties. Naast de melkpakjes met 1% vet promoot McDonald's ook vetvrije chocolademelkpakjes bij Happy Meals. De chocolademelk, die 22 gram suiker bevat, wordt drie keer vaker gekozen dan de witte melk, vertelt Hary. (De vetarme aardbeienyoghurt bevat aanzienlijk minder suiker, met slechts 6 gram.)

Consumenten zijn tegenwoordig op zoek naar gezondere voeding, waarvan men weet hoe het gemaakt wordt. McDonald's heeft hierdoor moeite met het vasthouden van klanten. De omzet van de keten bleef dalen en dus probeert het restaurant zichzelf te hervestigen als "progressief hamburgerbedrijf". Dit laat de nieuwe CEO Steve Easterbrook weten. Hij probeert nu boerenkool en fietsvriendelijke verpakkingen uit. Tot nu toe laten de inspanningen geen duidelijke resultaten zien. Vorige week bevestigde het bedrijf dat het meer Amerikaanse winkels heeft gesloten dan geopend: de eerste keer dat de aanwezigheid van de keten in het thuisland is gekrompen sinds 1970.

Source: qz.com
Publicatiedatum: