"10% omzetstijging is meerprijs van 3 cent per sla"
"Veel tuinders ondervonden de laatste jaren direct of indirect de desastreuze gevolgen van storm, hagel of watersnood. Daar bovenop hebben we te maken met een zwakke prijsvorming. Deze is onder andere het gevolg van Europese overproductie en concurrentie op de vrije markt, dalende verse consumptie en de bikkelharde strijd in de retail om de goedkoopste prijs. Lage prijzen zijn misschien leuk voor de consument (op de korte termijn dan), maar tegelijkertijd trekt de producent aan het kortste eind."
Hij vervolgt: "De marge van de verse groenten staat zo steeds verder onder druk. Is fairtrade om margeherverdeling in de voedselketen te garanderen een illusie of een haalbare droom? Meer solidariteit tussen land- en tuinbouwers en producenten-organisaties is zeker nodig om een sterkere gesprekspartner te worden. Daarnaast is draagvlak bij de Europese politiek en voedselmarketing noodzakelijk. Net zoals een grotere bewustwording bij de consument. Plus extra aandacht voor al dan niet nieuwe consumententrends. We zijn het aan onszelf verplicht om na te denken over een duurzame en eerlijke prijsvorming. Het is onze toekomst."
"Een omzetstijging van 10 procent vertaalt zich in een meerprijs van 3 cent per sla. Nu we 1 en 2 cent niet meer uitbetalen en afronden naar 5 cent moet dit minimale bedrag toch uiteindelijk bij de slaproducent terecht kunnen komen. De voorzitter van een belangrijke landen tuinbouworganisatie vroeg aan een jonge enthousiaste jaarrond slateler: 'Wat is uw kostprijs?' Iedere actieve tuinder moet voor zichzelf een antwoord of cijfer hebben. Dan pas kunt u marge en rendement berekenen en daar naar handelen. Bijvoorbeeld via meerwaarde, innovatie, kostenreductie of alternatieven.'
Bron: Seeds & Sharing
Rijk Zwaan
www.rijkzwaan.nl