Erik Does

"EkoPlaza moet relevant blijven voor klanten"

Tholen – Erik Does, directeur van Udea en EkoPlaza, gaf onlangs tijdens de BIOFACH-persbijeenkomst een presentatie over EkoPlaza. Hierin vertelde hij hoe de biologisch supermarktketen de toegenomen concurrentie voor wil blijven door verder te investeren in de formule.
 
Erik schat dat de jaaromzet van EkoPlaza voor dit jaar op 120 miljoen euro zal uitkomen. "Dat is iets minder dan verwacht. De eerste 12 tot 16 weken van dit jaar verliepen heel goed. Daarna zakte het wat in. Dit zal op een gegeven moment wel weer gaan groeien, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor het feit dat we meer concurrentie krijgen. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld bijna geen geschikte winkelpanden te huur en de nieuwe initiatieven draaien hier veelal om voeding en dan vaak ook deels biologisch. We moeten investeren om relevant te blijven en gaan daarom voor meer en grotere winkels. Zo proberen we momenteel alleen al in Amsterdam er drie te vergroten. Hiermee proberen we de concurrentie voor te blijven."


De presentatie van Erik vond plaats op een rondvaarboot tijdens een tocht door de Amsterdamse grachten.

Focus op de klant

De biologische supermarktketen moet volgens Erik nog relevanter worden voor haar klanten. "De focus moet op de klant liggen, want door echt aan hun vraag te beantwoorden, zal onze omzet ook stijgen." Daarom zal EkoPlaza zich de komende tijd meer gaan verdiepen in de achtergrond van de klant. Erik: "Binnen een half jaar moeten we exact weten wie onze klanten zijn. Ik vrees dat we anders klanten zullen verliezen. Met deze informatie wil ik onder andere onze mailing beter op de klant gaan afstemmen. Zo zouden er in de toekomst bijvoorbeeld geen vleesaanbiedingen mee in een mailbox van een vegetarische klant terecht moeten komen."
 
Ook in de EkoPlaza's zelf komt de focus meer op de klant te liggen. "We moeten hen een reden geven om naar de winkel te gaan." In dat kader kwam uiteraard ook de nieuwe EkoPlaza conceptstore ter sprake. Deze winkel wordt met een verkoop-oppervlakte van 1000 vierkante meter de grootste EkoPlaza van het land en opent donderdag 27 november. "In deze conceptstore staat beleving voorop en zal onder meer een lunchroom te vinden zijn. Dit zal een meer sprankelende winkel worden met een groter versaanbod dan je jezelf kunt voorstellen. En om de beleving compleet te maken, kan de klant in de winkel een eigen notenpasta maken. En wat te denken van een eigen salade of een smoothie naar eigen recept?"


De nieuw te openen conceptstore.

Vernieuwen

EkoPlaza blijft ook op andere vlakken vernieuwen. Als voorbeeld noemde Erik het geautomatiseerde bestelproces in de winkels. "De computer geeft een lijst door met wat er verkocht is in de winkel en dit wordt vervolgens automatisch besteld en geleverd. Dit is een niet meer dan logische stap. Er zijn zoveel mogelijkheden op het gebied van automatisering. Daar moeten we gebruik van maken. Met de automatisering van ons bestelproces lopen we voor op de concurrentie."
 
Voor wat betreft de medewerkers wil Erik dat zij op een goede manier aan de klant kunnen overbrengen wat ze verkopen. "Dit is de grootste uitdaging voor de offline verkoop. Weten wat je doet, is makkelijker als je precies weet wat je doet. Wanneer onze medewerkers geen goed verhaal paraat hebben, hebben wij zelf als EkoPlaza ook geen goed verhaal. Daarin zit de uitdaging."
 
Voor meer informatie:
 
Erik Does
Udea/EkoPlaza
Doornhoek 4040
5465 TD Veghel
0413 256700
edoes@udea.nl
www.udea.nl
www.ekoplaza.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven