Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Poolse fruitexporteurs focussen op het Verre Oosten en Midden-Oosten
De Russische importstop heeft het moeilijke gemaakt voor Poolse appelexporteurs. Elpa Fruit, een van deze exporteurs, bekijkt hoe het de situatie kan verbeteren door een deel van het fruit dat bestemd was voor de Russische markt om te leiden naar het Verre Oosten.
"Het wordt een moeilijk jaar met veel uitdagingen," zei Michal Grodzki, de manager van Elpa Fruit. "Het zal heel moeilijk worden voor de Poolse telers die hun appels aan Rusland leveren en ik ben vooral bang dat de kleinere telers failliet zullen raken." Normaal gesproken gaat ongeveer 60 tot 70 procent van de Poolse appelen naar Rusland en Wit-Rusland. Een groot deel van de oogst moet nu ergens anders heen. De binnenlandse markt bedraagt slechts vijf procent van de productie, dus het is niet waarschijnlijk dat het in Polen zelf kan worden opgevangen. West-Europa heeft veel eigen fruit, dus ook dit is geen realistische optie. Het Verre Oosten, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn dat wel.
"De meeste Poolse bedrijven zullen zich richten op markten waar ze al aan hebben geleverd," zei Grodzki. "Je bent altijd op zoek naar nieuwe markten, maar er is naar Nederland, Frankrijk, Italië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Tunesië en Scandinavië al rond de 20% geëxporteerd."
Servië, Roemenië, Koeweit, India en China zijn allemaal voorbeelden van nieuwe markten, maar het is moeilijk om nieuwe exportcontacten op te bouwen. De meeste exporteurs zullen zich richten op het Midden-Oosten.
Grodzki: "Op dit moment zijn onze belangrijkste doelen de Emiraten en Egypte, omdat ze onze appelen kennen." Ze eten daar liever rode appelen, zoals Royal Gala, Gloucester, Red Jonaprince, Golden Delicious en Ida Red. De introductie van nieuwe rassen is ook een optie, hoewel ze de meeste andere rassen nog niet kennen.
Zonder Rusland als exportbestemming is er meer concurrentie en zijn de prijzen gedaald met 40 tot 50 procent. Het is een lastige markt op het moment, maar de Poolse telers doen er alles aan om staande te blijven.