Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fruittelers zoeken afzetalternatieven

Belgische perentelers introduceren nationale perenverkoopdagen

Naar aanleiding van de Russische boycot tegen een brede waaier land- en tuinbouwproducten is er momenteel onder meer een overschot aan peren. Het zou echter jammer zijn indien de oogst, die dit jaar van zeer goede kwaliteit is, door de boycot deels verloren zou gaan. Daarom zoeken Belgische fruittelers naar afzetalternatieven. De thuisverkoop van fruit aan een zeer gunstige prijs in de eigen buurt is daar één van. De landelijke actie 'Snoep zelfstandig, EET MEER PEER!' heeft als doel de consument bewust te maken dat het kopen van lokale producten op dit ogenblik nog meer voordelen biedt voor zowel consument als producent.



Nog voor de officiële lancering van de campagne hebben ruim 50 fruitbedrijven uit alle Vlaamse provincies zich achter de campagne 'Snoep zelfstandig, EET MEER PEER!' geschaard. Zij krijgen kosteloos nuttige marketingadviezen om de directe verkoop aan consumenten te stimuleren.

De actie kan ook op sympathie rekenen van zowel landbouwgerelateerde als niet-agrarische organisaties. Onder andere Agora Group, Algemeen Boerensyndicaat, Boerenbond en VLAM helpen meer ruchtbaarheid te geven aan de bewustmakingscampagne.

Nationale perenverkoopdagen
"In ons land worden jaarlijks slechts twee kilo peren per persoon gegeten. Dat is relatief weinig want in Spanje bijvoorbeeld is dat het tienvoudige. Er is dus nog heel wat marge. Net daarom lanceren we de nationale perenverkoopdagen", zegt Marc Pairon, initiatiefnemer van de campagne. "De campagne is niet gericht tegen de veilingen of supermarkten maar wil bijdragen tot meer consumptie van land- en tuinbouwproducten uit eigen land. De peer wordt bij deze als symbool gebruikt. Laten wij echter niet vergeten dat er tal van andere producten zijn - varkensvlees, appels, tomaten, paprika's… - die eveneens te lijden hebben onder de Russische boycotmaatregel."

Hij voegt eraan toe: "Met behulp van een eenvoudige en efficiënte marketingcampagne is het voor veel Belgische fruitkwekers niet zo moeilijk om een aantrekkelijke thuisverkoop op te starten of de huidige directe verkoop aan particulieren te verveelvoudigen. In de praktijk blijkt trouwens dat onze telers op heel wat sympathie van de bevolking kunnen rekenen."

www.eetmeerpeer.be
Publicatiedatum: