Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Herman Winnemuller wil met minder fruit meer verdienen

Herman Winnemuller (50) uit Weurt heeft een Landwinkel op zijn fruitbedrijf. Er komen het hele jaar door mensen fruit en andere lokale producten kopen. "Mijn ouders begonnen met een boerderijwinkel hier en mijn vrouw Anita en ik vertellen graag over het vak van fruitteler." Winnemuller doet mee aan de Appelplukdag op 13 september.

"We zitten middenin de oogst, dus zo'n appelplukdag is wel mooi om even uit te blazen. We vinden het belangrijk veel contact te hebben met de mensen, die ons fruit eten. Mijn vader begon al in de jaren zeventig met huisverkoop. Wij zijn sinds 2006 Landwinkel. Dat heeft voordelen: je draait mee in die coƶperatie, die ook producten voor je inkoopt. De naam wordt onmiddellijk herkend."

"Er zit een detailhandelsbestemming op de winkel, dus je hebt ook een mooi aanbod in vlees, zuivel en dranken. Maar het belangrijkste vinden we, dat we de consument kunnen tonen waar fruit vandaan komt. We telen kersen, appels, peren en pruimen. Ons bedrijf is relatief klein, maar dat is een bewuste keus. We telen niet voor de wereldmarkt, maar voor de directe regio. Daar wonen genoeg klanten."

"Aan bedrijven leveren we wekelijks fruit, ook aan zorginstellingen. Je kunt mensen op die manier bewust maken van lekker fruit, dat je niet vaak in de winkels treft. De supers willen meestal de Wellant niet, terwijl dat een heerlijke appel is. Tegelijk bespaar je veel transportkilometers en dus CO2-uitstoot en mensen steunen hun lokale bedrijfsleven. Daar is de consument gevoelig voor."

"Maar het belangrijkste is het contact. Als je vertelt hoe fruit groeit, hoe het wordt geproduceerd, dan smaakt het ze ook beter en begrijpen ze je bedrijf. We hebben dit jaar een goed kersenjaar beleefd. We konden een mooie prijs maken. Maar juist nu denken we er niet meer over uit te breiden, zoals we eerder wel deden. Het is de kunst om met minder meer te verdienen."

Bron: Fruitpact
Publicatiedatum: