Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Trends in de Europese Foodservicemarkt:

"We eten steeds vaker, sneller, functioneler en goedkoper"

Tholen - Tijdens het Europatat Congress 2014 sprak Virginie Pernin van GIRA Foodservice over de trends in de Europese Foodservicemarkt. Ze gaf aan dat deze markt in te delen is in de commerciële en sociale foodservicemarkt. "Momenteel is de omzet van de out-of-home-markt in de wereld 1.900 miljard euro per jaar. Europa heeft een aandeel van 45 miljard euro. Op nummer één in Europa staat het Verenigd Koninkrijk, daarna komt Oostenrijk en Nederland komt als derde."



Groeiend aandeel Quick Service

"Onder sociale foodservice vallen bedrijven, scholen, ziekenhuizen en andere instituten. Degenen die actief zijn in de commerciële foodservice hebben puur een commercieel doel, zoals restaurants, hotels, transport en cateringbedrijven. De commerciële foodservice groeide tot 2008 hard en na de crisis kwam een lichte groei. Bijna 60% van de groei tussen 2002 en 20012 heeft te maken met het groeiende aandeel van de Quick Service Restaurants. Dit zijn bijvoorbeeld McDonalds, Yum! Brands en Burger King. Opvallend is dat het Verenigd Koninkrijk in Europa het grootste aantal maaltijden buitenshuis consumeert. Dat zijn er er 166 per persoon per jaar. Daarna komt Oostenrijk met 143 stuks en Nederland met 136 maaltijden. Het gemiddelde aantal maaltijden per persoon per jaar is van 2002 tot 2012 vrijwel gelijk gebleven. In 2002 waren dat er namelijk 123 en in 2012 at men 122 maaltijden buitenshuis."



Trends die foodservice beïnvloeden
"Wereldwijde trends die de foodservicemarkt beïnvloeden zijn sociale, economische en politieke factoren zoals de verandering van de levensstijl, het feit dat er meer vrouwen werken, de vergrijzing, financiële crisis en bewustwording consumenten voor gezondheid en duurzaamheid. De belangrijkste conclusies voor de foodservicemarkt daarbij zijn: we eten vaker, goedkoper, sneller, meer en functioneler. De vraag naar meer functionaliteit heeft ervoor gezorgd dat mensen meer gaan snacken." Ze verwacht dat het aandeel van de Quick Service restaurants tot 2020 verder blijft stijgen tot zelfs 44%. Naar verwachting zal het aandeel van traditionele restaurants iets dalen. De sociale foodservice neemt in 2020 nog maar 33% in. In 1980 was dat nog 50%. In het kort is de vraag van consumenten veranderd naar een combinatie waarbij de volgende zaken belangrijk zijn: is het goed voor mij, voor mijn imago en voor de aarde?"



Ze gaf aan dat de foodserviceconcepten steeds diverser zijn geworden. "Men kan tegenwoordig niet alleen kiezen uit ongezond fastfood, maar ook uit 'fast casual' en 'groenere' en gezondere concepten, zoals Exki (België), Dean & David (Duitsland). Etnisch voedsel heeft ondertussen alle segmenten bereikt."



Wat betekent dit voor de aardappelmarkt?
De foodservicemarkt zal in de toekomst alleen maar groeien en dat is volgens Virginie erg positief voor alle agrarische sectoren. Er zal meer vraag zijn naar bewerkte producten. In Frankrijk is onderzocht dat in het aandeel verse aardappelen verder afneemt. In 2002 was dat nog 19%, maar in 2012 gedaald naar 13%. Het aandeel bewerkte aardappelen is in deze jaren gestegen van 81% naar 87%. Van het bewerkte segment is er een stijging in aardappelspecialiteiten, maar het aandeel frieten in Frankrijk is gedaald van 66% naar 60%."

Voor meer informatie:
www.girafoodservice.com