ZON sluit 2013 af met positief resultaat van 1,3 miljoen euro
De totale omzet in 2013 bedroeg ruim 362 miljoen euro. Door het in 2013 -vanwege een koud voorjaar- laat op gang gekomen teeltseizoen was de aanvoer lager dan voorgaande jaren. De prijzen waren over het algemeen goed. Voor de meeste tomatentelers daarentegen was het een slecht jaar, met vooral in zomer en nazomer lage prijzen.
Marktdynamiek
ZON heeft in 2013 de strategie herijkt en wil in 2014 en volgende jaren de organisatie verder aanpassen aan de nieuwe marktdynamiek waarbij de focus is verschoven van productgericht ("aanbod gestuurd") naar marktgericht ("vraag gestuurd"). Enerzijds door de aangesloten telers nog beter te faciliteren in hun ondernemerschap tegen een structureel lager kostenniveau en anderzijds de markt en de consument te bedienen met de best mogelijke producten. Vraag gestuurd opereren en het bieden van toegevoegde waarde voor de klant en de consument staan daarbij centraal.
Algemeen directeur Gerjo Scheringa: "Onze leden mogen van ZON verwachten dat het bedrijf scherp op de kosten blijft letten en slagvaardig opereert. Een gezonde financiële organisatie is noodzakelijk om de uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, zoals toenemende concurrentiedruk en afbouw van subsidiestromen. Geen tijd dus om tevreden achterover te gaan leunen, ondanks de keurige jaarcijfers, maar samen verder werken aan een gezonde toekomst'.
Provisie
Gezien de versterking van haar financiële positie in 2013 en de projecties over 2014, verlaagt ZON de provisietarieven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 met 0,2%. Deze verlaging komt bovenop de reeds eerder aangekondigde provisiedaling die ook per 1 januari inging. Zodoende realiseert ZON voor haar leden een lagere provisie van gemiddeld 12%. De uitbetaaltermijn blijft zoals in voorgaande jaren 12 kalenderdagen.