Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Freshfel verwelkomt nieuw EU agf-promotieprogramma

Freshfel Europe, de Europese groenten- en fruitvereniging, omarmt het nieuwe kader van het Europees Parlement voor de promotie van AGF. De versterking van de beschikbare middelen om promotie te stimuleren is een stap in de goede richting voor de AGF-sector.

Het Europees Parlement gaf vorige week zijn goedkeuring voor een compromispakket ter hervorming van het Europese promotiebeleid. Op basis van dit pakket zullen het Parlement, de Raad en de Commissie de komende weken een nieuwe regeling ontwerpen, die op Europees niveau toeziet op de promotie van agrarische producten.

Binnen het nieuwe kader zal de EU-subsidie voor promotieprogramma's toenemen van ongeveer €60 miljoen naar €200 miljoen in 2020, waarvan het leeuwendeel bestemd blijft voor de verse groenten- en fruitsector. De herziene regeling zal ook de bijdrage van de EU in het totale programma tot 75% laten stijgen en het makkelijker maken om Europese programma's op poten te zetten met partners uit verschillende lidstaten. De tekst van de regeling waar het Parlement mee instemde, biedt mogelijkheid voor zowel promotie- en informatiecampagnes op de interne markt als in landen buiten de EU.

De stijging van het promotiebudget is een stap in de goede richting voor de groenten- en fruitsector. Eerder al werd de subsidie voor het EU schoolfruitprogramma verhoogd van €90 miljoen tot €150 miljoen. Philippe Binard, afgevaardigde van Freshfel, benadrukt dat "de hervorming nieuwe mogelijkheden creëert voor de sector, die straks toegang heeft tot meer middelen om de consumptie van AGF te stimuleren." Freshfel verwacht dat het nieuwe beleid in 2015 van kracht zal worden. 

Voor meer informatie:
www.freshfel.org
Publicatiedatum: