Met een SRV-wagen de Keniaanse dorpen langs
"Met een achtergrond in bedrijfskunde en ICT wist ik helemaal niks van landbouw. Ik had in Nederland al wat ideeën voor een biologisch melkveebedrijf, maar dat bleek moeilijk realiseerbaar. Tijdens een vakantie in Kenia dacht ik: 'hier kan het wel!'. En als je dan begint aan het ene bedrijf, loop je tegen dingen aan die vragen om een nieuw bedrijf."
Steenfabriek
"Met het eerste bedrijf, de steenfabriek, wilde ik een alternatief bieden voor koraalsteen dat in Kenia wordt gebruikt voor de bouw. Toen de activiteiten door politieke onrust even stil lagen, heb ik een stuk grond gekocht, om in ieder geval mijn medewerkers te kunnen voorzien van werk en voedsel. Inmiddels heb ik 60 hectare en 150 vaste medewerkers."
Worm
"We verbouwen lokale groente en fruit, zoals kales (een soort boerenkool), chili en bananen, maar ook 'westerse producten' zoals aubergines en spinazie. Dat was nieuw in dit gebied. Mensen verbouwen allemaal dezelfde soorten gewassen, wat zorgt voor monoculturen. En dat is een gevaar. Dan krijg je op een gegeven moment een worm of ander beest dat je hele oogst verpest. Ik laat de boeren zien welke groenten ze nog meer kunnen verbouwen."
Een banaan is een banaan
"Toen ik begon, dacht ik: 'een banaan is een banaan'. Maar je hebt heel veel soorten bananen. Ik ben weer gaan googelen, heb allerlei mensen gesproken en heb de beste soorten uitgekozen voor dit gebied: handbananen, bakbananen en bananen voor sappen. Tussen de bananenbomen laten we andere gewassen groeien, zoals maïs, aubergine en watermeloenen. Als je dat slim doet, heb je twee extra oogsten per jaar. Extra inkomsten dus. Het was een experiment. nu is het een voorbeeldproject voor boeren in de omgeving."
Doodskisten
"Van de bananenbladeren kan je van alles maken. Ik wil onderzoeken of we er doodskisten van kunnen vlechten. Dat bespaart bomen en geld (dat ook besteed kan worden aan scholing). Doodskisten zijn hier een grote kostenpost. Ze kosten zo'n 190 euro, waar iedereen binnen een familie aan bij moet dragen. En met die grote families gaat er regelmatig iemand dood. Het eerste exemplaar wil ik gratis aanbieden aan een van mijn medewerkers. Met zo'n 1.000 mensen per begrafenis zal de marketing misschien vanzelf gaan."
SRV-wagen
"En dan de verkoopkanalen: de producten worden hier verkocht op een grote markt, waar de boeren en mensen uit dorpen naar toe komen, lopend of met de motor. Ik dacht: 'dat kan efficiënter'. We hebben onze Jeep volgeladen met groente en fruit en zijn de dorpen langsgereden. Alles was binnen notime uitverkocht en mensen vroegen om extra producten als waspoeder, kookolie, lollies, zout, maandverband en luiers. Er komen nu motoren met een frame, waar we de producten netjes aan op kunnen hangen."
"Ik speel ook met het idee om iets te doen met online bestellingen. Iedereen heeft hier een mobiele telefoon, dus we zouden groentepakketten op bestelling kunnen afleveren. Doe ik toch nog iets met mijn ICT-achtergrond. Ook help ik een fabriek voor (biologische) fruitpuree met de verkoopkanalen naar de westerse markt (biologische bananen en mango concentraat)."
"Genoeg ideeën. Ik krijg er enorm veel energie van om Nederlandse kennis verbinden met de daadkracht in Kenia. Er zijn genoeg kansen. En alles is op te zoeken via internet. Het is fantastisch wat je daar kunt vinden aan informatie en contacten."
Bron: Grensverleggers, MVO Nederland