Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Daan Vetters: "Gezond snacken met focus op lokaal fruit"

Hessing introduceert JUST: versgesneden fruit

Tholen - De Nederlandse versonderneming Hessing heeft sinds de zomer van 2013 de vers gesneden fruitactiviteiten overgenomen van Chiquita. Vanaf januari dit jaar vaart het bedrijf een hele nieuwe koers en introduceert een nieuw merk: JUST. Daan Vetters, Business Developer van JUST introduceerde gisteren de gezonde producten bij de redactie van AGF.nl en vertelde over het ontstaan en de plannen van JUST.



"Beter en anders"

Met de overname van Chiquita wil Hessing een breder fruitassortiment aanbieden. Om de kansen van vers gesneden fruit te maximaliseren, werd ervoor gekozen om niet langer de merknaam Chiquita te gebruiken, maar een gloednieuw merk te lanceren. Daan vertelt dat JUST een belevingsmerk is met een duidelijke boodschap: "Het meest geliefde convenience fruitmerk worden door zaken 'beter en anders' te gaan doen. JUST staat voor: handgesneden fruit, puur en natuurlijk, zonder toevoegingen. Het merk stoelt op innovaties en past zichzelf speels en eigentijds aan aan de steeds veranderende vraag van de consument. De fruitconsumptie is de afgelopen jaren alleen maar gedaald en we willen iedereen weer meer laten eten. Dat moet wel op een realistische manier, men eet geen hele ananas meer, dus leveren wij deze in delen. Het gezonde snacken moet aantrekkelijk zijn, mensen moeten er net zo makkelijk, naar pakken als een ongezonde snack. Het is voor ons ook een uitdaging om de producten jaarrond met dezelfde smaak en kwaliteit te leveren."


Daan Vetters met het versgesneden fruit

Lokaal fruit
JUST heeft op het gebied van origine een andere insteek als Chiquita. "Chiquita stond met name bekend om het aanbod tropisch fruit, maar wij willen juist zo veel mogelijk fruit uit onze eigen omgeving verwerken. Natuurlijk zijn producten zoals ananassen en meloenen niet hier te halen, maar de focus ligt op fruit uit onze 'eigen' omgeving. Natuurlijk bieden wij ook speciale seizoensmixen. De telers zijn onze helden en wij streven naar intensieve partnerships waarbij er zoveel mogelijk gewerkt wordt met lokaal fruit. Daarnaast vinden we het belangrijk dat veel van ons fruit met de hand gesneden wordt. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit optimaal blijft, kan exact worden bepaald hoeveel van welk product in het doosje gaat. Daarnaast geeft het ook een bepaalde 'menselijkheid'."

Duurzaam
"Onder 'anders doen' verstaat JUST om zich maximaal in te spannen om zo duurzaam mogelijk met grondstoffen om te springen. Zo kiezen we bijvoorbeeld voor een gerecycleerde PET verpakking en worden onze fruitafvalstromen omgezet in biogas. Ons doel is om geen 'nieuw' plastic meer in de wereld te zetten." Het fruit van JUST wordt zonder toevoegingen in het bakje gedaan. "Behalve bij appelen en peren, deze worden ondergedompeld in Vitamine C om de kleur te behouden. Onze producten worden zo snel mogelijk geleverd, we spreken van een houdbaarheid van 6 dagen na productie. Vers fruit is als een krant, het gaat maar kort mee. Klanten en potentiële afnemers zijn bijvoorbeeld vliegmaatschappijen, supermarkten en tankstations. Het assortiment van JUST is in volle ontwikkeling en in de nabije toekomst worden er andere producten en combinaties aan toegevoegd", vervolgt Daan enthousiast.



Groeimogelijkheden
Op dit moment zijn Nederland en België de belangrijkste markten voor JUST. "Maar ook in Duitsland zien wij mooie groeikansen. Daarnaast zien wij in heel Europa een vraag naar deze gezonde gemaksproducten, ook in landen zoals Tsjechië, Slowakije en Portugal. In België en Nederland zitten we nu met name in de Foodservice, maar zijn er nog mogelijkheden bij de retail. Als we ons meer op het buitenland gaan richten, hebben we daar natuurlijk ook productielocaties nodig om het fruit zo vers en snel mogelijk te leveren. Maar dat is toekomstmuziek."

 

Hessing kiest voor een duidelijk afgebakende duobranding strategie met het nieuwe JUST en het bestaande merk Fresh Quality. "Dit laatste biedt een breed assortiment fruitsalades op sap aan voor de Foodservice markt. Hiernaast blijft het private label retailaanbod eveneens bestaan. Daarbij staat 'cost leadership' voor beiden centraal, maar wordt vertrokken van dezelfde kwalitatieve grondstoffen als voor JUST en genieten we maximaal van schaalvoordelen."

Voor meer informatie:
Daan Vetters
Tel: +32 486 42 30 72
e-mail: daanvetters@hessingfruit.com