Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bretonse teelt aardbeien en boerenkool neemt toe

Jaarrond tomatenproductie Prince de Bretagne dankzij nieuwe kas



Dit jaar start de Franse telerscooperatie Prince de Bretagne de tomatenproductie op in een nieuwe hightech kas, die hen in staat stelt om jaarrond een goede kwaliteit tomaten te leveren. Dankzij verlichting kan er jaarrond worden geteeld.



Prince de Bretagne telt 120 tomatentelers met een gezamenlijk areaal van 180 hectare. 75% van het volume bestaat uit trostomaten en de Coeur de Boeuf is het tweede product en flink in opkomst.



"De coeur de boeuf wordt niet veel geteeld in de winter, dus we kunnen er goed een markt voor vinden", vertelt Gaëlle Juton. Volgens de Francaise zijn de telers in Bretagne in het voordeel van een gunstig klimaat en het tijdstip van oogst, waarbij veel Europese telers hun teelt beëindigen.



"We hebben de meeste concurrentie tijdens de zomermaanden. Die concurrentie komt hoofdzakelijk van de lokale teelt en de eigen teelt van consumenten thuis", vertelt Juton. "Dit jaar waren de tomatenprijzen erg laag. Wij verkopen onze tomaten hoofdzakelijk op de Franse markt en exporteren naar niche-markten als Scandinavië, het Midden-Oosten en Maleisië."




Prince de Bretagne houdt de consumententrends goed in de gaten. Zo zorgt de populariteit van de aardbeien voor de grootste groei. Was vorig jaar de aardbeienoogst in Bretagne nog 750 ton, dit jaar wordt waarschijnlijk de grens van 1.000 ton gepasseerd.



Ook de boerenkoolproductie is uitgebreid, al blijft deze teelt met een areaal van 5.000 m2 nog altijd beperkt.



Voor de komende tijd geeft Juton aan zich voornamelijk te richten op het promoten van de wintergroenten voor de komende feestdagen, onder meer met nieuwe verpakkingen. "Bloemkool verkoopt goed in de winter, maar de consumptie daalt met de feestdagen.



Nieuwe verpakkingen moeten zorgen voor een omslag." Ook roze uien en mini-groenten vragen tijdens de feestdagen om een impuls.



Voor meer informatie:
Gaëlle JUTON
Prince de Bretagne
Tél : +33 298 693 881
contact4@prince-de-bretagne.com
www.prince-de-bretagne.com