Biologische producten bij natuurvoedingswinkels kwart duurder dan bij supermarkt
De Consumentenbond noteerde in oktober 2013 ruim 3000 prijzen van 150 veel verkochte biologische producten zoals kipfilet, melk, tomatensoep en yoghurt. Tussen biologische producten van de Jumbo, Albert Heijn en Plus zit slechts een minimaal prijsverschil, bij de biologische winkels is het prijsverschil tussen de goedkoopste winkel (EkoPlaza) en de duurste (Estafette) een stuk groter, zo'n 10%. Bij een aantal identieke producten werden opmerkelijke prijsverschillen geconstateerd. Hipp babyvoeding bijvoorbeeld kostte bij Jumbo €0,99, terwijl de Natuurwinkel maar liefst €1,35 rekende. En een reep melkchocolade van Bio+ kostte bij Jumbo €1,13, terwijl dezelfde reep bij Marqt voor €1,69 in de schappen lag.
Groot assortiment
Biologische producten zijn gemiddeld 40% duurder dan niet-biologische huismerken, maar dat weerhoudt veel mensen er niet van om biologische producten te kopen. De Consumentenbond ondervroeg ruim 1100 consumenten, waarvan de helft aangeeft zo nu en dan bewust te kiezen voor biologische producten. Natuurvoedingswinkels zijn vooral populair vanwege de grote keuze en de goede kwaliteit van de producten in dat soort winkels. Alle resultaten van het onderzoek zijn na te lezen in de Consumentengids van december.
Bron: Consumentenbond
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-27 "Als de biologische appelverkoop niet stijgt, zullen we onze Jonagold nooit verkocht krijgen"
- 2023-01-27 "Nu ook Turkse bio granaatappelen"
- 2023-01-26 "Vega biedt nieuwe kansen"
- 2023-01-25 "Het biologische Primofiori seizoen verlengen kan de terugval in Verna compenseren"
- 2023-01-25 Biologisch landbouwareaal in EU op 10 jaar tijd met 50 procent gestegen
- 2023-01-24 "Sneeuw kan tot klein aanbodtekort boerenkool leiden"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 Fotoreportage AGF-standhouders op Bio-beurs 2023
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-19 Plus Berries introduceert biologische aardbei en zero residu avocado
- 2023-01-19 Online supermarkt Oda gaat samenwerken met Bio Company
- 2023-01-18 HAK zet in op 100% biologische productie
- 2023-01-18 Jaarcijfers Skal: Biologisch groeit naar 4,4%
- 2023-01-18 Bergen omschakel-appels voor een spotprijs verkocht
- 2023-01-17 "Consumenten willen niet omrijden voor lokale bio"
- 2023-01-17 Nautilus Organic heet nieuwe directeur Jan de Boer welkom
- 2023-01-17 Belgische biogroothandels Vajra en Delibio verenigen hun krachten
- 2023-01-16 Biocyclic Vegan keurmerk voor akkerbouwer Isaäc Bos uit Weteringbrug
- 2023-01-13 Saladetomaat Tafury RZ in de spotlights
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel