Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hessing denkt gesneden-fruitproductie winstgevend te kunnen maken

Vers gesneden fruit is bedrijfseconomisch een lastige categorie. Toch heeft Hessing Supervers in juni deze activiteit van Chiquita overgenomen. De overname bestaat uit de verkooporganisatie voor fruitproducten in de Benelux en de Nederlandse productielocaties in Hedel en Maasbree. Directeur Frank Hessing wil de smaak van de producten verbeteren en de kosten reduceren, zodat het een winstgevende bedrijfstak wordt.

De grootste uitdaging voor de komende tijd is de winstgevendheid van vers gesneden fruit. Hessing denkt die te kunnen verbeteren door het volume te vergroten. "Slechts 2% van al het fruit dat in de retail wordt verkocht, is vers bewerkt fruit. Bij verse groente ligt dat percentage op 55%." Hessing verwacht niet dat met vers bewerkt fruit hetzelfde omzetpercentage gehaald kan worden, maar "het zou wel mooi zijn als we van 2 naar 4% gaan."

Kwaliteit, smaak, prijsstelling en assortiment
Om die autonome groei te realiseren wil Hessing gaan werken aan kwaliteit, smaak, prijsstelling en assortiment. "Het belangrijkste daarbij is de smaak en dus ook de kwaliteit van de producten. We willen een kwaliteitsslag maken in de hele keten, dus de telers, de afladers en de transporteurs." Daarnaast gaat Hessing werken aan een betere kostprijs. Zo wil hij een aantal productiestappen waar veel handwerk aan te pas komt mechaniseren. "We gaan op zoek naar de juiste balans tussen een machine, menselijke handelingen en de grondstoffen die daarbij passen."
Qua assortiment denkt Hessing aan nieuwe toepassingen, zoals gesneden fruit als ontbijt of bij de lunch.

Buitenland
Hessing ziet ook wel groeikansen in Duitsland en Belgiƫ. "In Nederland is de concurrentie groot: er zijn slechts 3 aanbieders. In Duitsland en Belgiƫ is de concurrentie minder groot. Maar vanwege de korte houdbaarheid van het product ligt daar wel de grens."

Bron: VMT
Publicatiedatum: