Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo rapporteert omzetgroei in eerste helft van 2025

Jumbo Supermarkten heeft in de eerste helft van 2025 een concernomzet van €5,8 miljard gerealiseerd, een stijging van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De supermarktketen wijt deze groei aan een aangepaste commerciële strategie die begin tweede kwartaal is ingevoerd, met een nadruk op klantgerichtheid, winkeloptimalisatie en assortimentsverbetering. Hierdoor is volgens het bedrijf zowel het aantal klanten als de klanttevredenheid toegenomen. Het huidige marktaandeel bedraagt 20,1%.

In België groeide de omzet van Jumbo met circa 25% vergeleken met het eerste halfjaar van 2024. De groei komt voort uit zowel de opening van nieuwe winkels als autonome groei. In het paasweekend behaalde Jumbo België een weekomzet van meer dan 10 miljoen euro. De uitbreiding van het winkelbestand werd voortgezet met onder meer openingen in Boom, Tienen en Genk.

Focus op prijs, assortiment en service
Jumbo blijft inzetten op een combinatie van lage prijzen, een breed assortiment en klantgerichte service. De supermarktketen heeft in het afgelopen halfjaar onder meer tijdelijke promoties toegevoegd aan haar EDLP-strategie. Daarnaast is het schapbeeld aangepast en is de winkelcommunicatie vernieuwd.

Volgens CEO a.i. Tom Heidman ligt de focus op het terugwinnen en behouden van klanten en het verbeteren van winkelondersteuning. CFO Peter van Erp geeft aan dat kostenbesparingen en efficiëntere inkoop bijdragen aan het behouden van een concurrerende prijspositie. Volgens hem is ook de beschikbaarheid van producten verbeterd ten opzichte van vorig jaar, ondanks uitdagingen in de toeleveringsketen.

Winkel- en productontwikkeling
In de eerste helft van 2025 opende Jumbo meerdere nieuwe winkels in Nederland en België, waaronder in Maasbracht, Weert, Rosmalen en Gent. In Echt werd bovendien een nieuwe Jumbo Foodmarkt geopend, waarmee het totaal aantal winkels in Nederland en België uitkomt op 731.

Op het gebied van assortiment en productinnovatie introduceerde Jumbo nieuwe maaltijd- en verspakketten, verse soepen en een uitbreiding van het eigen merk 'Jumbo's'. Daarbij werden onder andere nieuwe chocoladerepen gelanceerd met Tony's Open Chain-certificering, evenals vleesvervangers en smaakmakers voor groentegerechten.

Erkenning en klantwaardering
Jumbo kreeg in februari erkenning van het consumentenprogramma Kassa als goedkoopste landelijke servicesupermarkt. In België kreeg de keten een score van 8,2 in het YouGov Winterrapport 2024, wat leidde tot de onderscheidingen 'Top Regional Retailer' en 'Most Growing Retailer'.

Vooruitblik tweede helft 2025
Jumbo verwacht in de tweede helft van 2025 de ingezette commerciële strategie verder uit te rollen, met lokale aanpassingen per winkelgebied. In België staan nieuwe winkelopeningen gepland in onder andere Maasmechelen, Menen en Beringen. Het bedrijf voorziet aanhoudende druk op inkoopprijzen, met name bij A-merken en verse producten, maar blijft zich richten op prijsbeheersing.

De zoektocht naar een nieuwe CEO en een extra lid van de Raad van Commissarissen is nog gaande. Recent is Edwin Bouwman toegetreden tot de RvC.

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: