Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Importcitroenen ruïneren Spaanse teelt"

In september vorig jaar raamde Ailimpo dat de citroenoogst in Spanje voor het seizoen 2023/2024 34% hoger zou zijn dan in het seizoen 2022/2023, dat de laagste oogst in de afgelopen 10 jaar kende. De teelt van Fino-citroenen zou met 30% toenemen, en die van Verna-citroenen met 45%.

Ondanks deze aankondiging aan de markt is de invoer van citroenen uit derde landen in de EU-27 dit seizoen (september 2023-april 2024) tot nu toe echter gestegen met 23,3% (+32.750 ton) ten opzichte van het vorige seizoen en met 12,4% (+19.100 ton) ten opzichte van het gemiddelde voor deze periode, wat 173.493 ton bedraagt.

Als we kijken naar de gegevens voor 2024, tussen januari en april, zijn deze percentages nog hoger, volledig samenvallend met het Spaanse seizoen, aangezien met 60.705 ton geïmporteerde citroenen de aankopen van citroenen van buiten de EU 26,8% (+12.840 ton) hoger waren dan vorig jaar en 52,3% (+20.850 ton) hoger dan het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

Als we kijken naar de gebeurtenissen in april, blijkt uit gegevens van het Bulletin over het verscherpte toezicht op de invoer van citrus in de EU, dat maandelijks door MAPA wordt gedeeld, dat de invoer van citrus in de EU met 26,8% is gestegen (+12.840 ton). Dit aantal ligt boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. In de velden van Alicante, Murcia en Malaga bleven echter duizenden tonnen citroenen zonder commerciële afzetmarkt liggen. In week 11 waren de boomprijzen in de Valenciaanse Gemeenschap al onder de 10 cent per kilo gezakt. Tegelijkertijd steeg de invoer van citroenen uit derde landen, met Turkije als grootste leverancier, met 77,22% ten opzichte van april 2023 en met 150% ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.


Bron MAPA. Klik op de afbeelding om te vergroten.

"Er kunnen verschillende conclusies worden getrokken uit deze cijfers, maar de belangrijkste is dat ze de theorie dat er een overschot aan citroenen is in Spanje volledig ontkrachten", zegt José Vicente Andreu, citroenteler en voorzitter van ASAJA Alicante. "Ze proberen ons vanuit de branche zelf, en zelfs vanuit de regering, wijs te maken dat er in Spanje een overproductie van citroenen is door een overschot in het aantal beplante hectares, en dat er een buitensporige hoeveelheid citroenen wordt geteeld waarvoor geen plaats is op de markt, zodat we de velden moeten rooien."

"Dit zou logisch zijn als de import van citroenen uit derde landen niet zou toenemen, maar we zien dat deze blijft groeien en dat in deze landen, zoals Turkije of Zuid-Afrika, evenveel of meer citroenen zijn geplant dan in Spanje, dus als wij onze teelt verlagen, zullen zij een steeds groter deel van de markt blijven veroveren."

"Het is onaanvaardbaar dat na het achterlaten van 400.000 ton kwaliteitscitroenen op de velden die volledig voldoen aan de fytosanitaire voorschriften, de import is toegenomen, vooral uit Turkije, van citroenen van twijfelachtige kwaliteit en met een twijfelachtige naleving van de sanitaire wettelijke voorschriften van de EU, zoals blijkt uit de vele detecties die maandelijks worden gemeld in het RASFF."

"Wat betreft de overproductie van dit jaar, er is een grotere oogst geweest omdat de weersomstandigheden in het voorjaar van 2023 extreem gunstig waren voor de vruchtzetting; dus voordat we oproepen tot een verlaging van de Spaanse teelt, die de crisis in de citroenteelt alleen maar zou verergeren, moeten we oproepen tot de regularisatie van de invoer om te voorkomen dat citroenen die niet voldoen aan de EU-wetgeving blijven binnenkomen, en de voorkeur geven aan de Europese teelt in crisissituaties zoals dit jaar. Als er 80.000 ton citroenen meer was verkocht, de helft van wat er dit seizoen is geïmporteerd uit derde landen, dan hadden we dit punt nooit bereikt."

"Het is belangrijk om te zien dat de Spaanse citroenexport stabiel is gebleven en dat als we marktleider in citroenen zijn geworden, dat komt omdat we de dingen heel goed hebben gedaan. We moeten niet op onze schreden terugkeren, we moeten vooruit blijven gaan, maar we moeten heel waakzaam zijn, vooral ten opzichte van Turkije en Egypte, twee landen die hetzelfde zijn als het onze, maar met oneindig veel lagere kosten en met wetgeving die niets met de onze te maken heeft."

"Supermarkten kunnen hun producten kopen waar ze maar willen, maar we zullen niet ophouden te eisen dat alle producten die de EU binnenkomen aan dezelfde fytosanitaire en duurzaamheidsnormen voldoen die het Europees Parlement van ons eist. We kunnen niet hypocriet of bipolair zijn, want dit gebrek aan homogeniteit zal Europese producenten ruïneren; en het volgende dat we kunnen doen na het verliezen van voedselsoevereiniteit door afhankelijk te zijn van andere landen, is het verliezen van onze vrijheid."

Voor meer informatie:
José Vicente
Tel: 34 619 31 74 15
[email protected]

Publicatiedatum: