Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ELE Trading - Zuid-Afrika

"Een traag citrusseizoen is als het starten van een aftandse tweedehands auto"

"De fruitsector blijft een interessante branche, maar de uitdagingen zijn tegenwoordig groot door externe bedreigingen", zegt Gary Britz, directeur van de Zuid-Afrikaanse exporteur ELE™ Trading.

"Als we onze Swot-analyse van 2014 vergelijken met die van 2024, dan zien we een radicaal ander beeld. Er zijn nu veel meer uitdagingen. Er zijn de Covid-effecten, hogere transporttarieven, havenuitdagingen, El Niño, de oorlog in Gaza en Oekraïne en prijsstijgingen van meststoffen. Bovendien is de cashflow zo'n groot probleem geworden. Het is moeilijk om kopers te doen betalen. Iedereen zit in een cashflowcrisis. Ontvangers treuzelen en als je ze aan boord hebt, willen ze nieuwe voorwaarden. Deze sector is erg moeilijk, vooral als je een middelgrote of kleine exporteur bent", legt hij uit.

Zuid-Afrikaans citrusseizoen begint trager
"We hebben dringend regen en kouder weer nodig in de West-Kaap. Het warme weer is een groot probleem, het vertraagt de kleuring en trekt insecten aan. Ook de kleine maten zijn een probleem. In het noorden van het land hebben ze veel regen gehad en de meest recente statistieken van de Citrus Growers' Association (CGA) laten er een goed volume vroege citroenen zien. Voor het andere citrus gaat het langzaam en is er wat vertraging. Het is alsof je een aftandse tweedehands auto start. De eerste schepen naar de VS zijn geladen en ook Canada doet wat bestellingen. In Europa zijn er nog steeds veel Spaanse citroenen. In Zuidoost-Azië zijn er veel citroenen uit China, ook in Hongkong. Maar in de komende maand of twee komt daar een einde aan. Het heeft toch gevolgen gehad voor de export en de prijzen van citroenen. De Zuid-Afrikaanse Navels komen er ook aan, terwijl Egypte nog met een ruime voorraad Valencia's zit. Daarom moeten we voorzichtig zijn met de kwaliteit die we sturen", vat Britz de seizoensstart samen.

Hij zegt dat de voorkeuren in de verschillende markten sterk zijn veranderd en daarmee ook de prijszetting. "In China is de vraag naar Star Ruby afgenomen en zijn de prijzen de afgelopen acht jaar gedaald, wat zorgwekkend is. Ze daalden bijna tot het kostenniveau van de teelt. Er is ook altijd bezorgdheid over de enorme aanplant van easy peelers. Het wordt afwachten hoe ze het de komende twee tot drie jaar zullen doen. Sommigen beweren dat ze schapruimte van de sinaasappelen innemen. De vraag is wat we gaan doen met het enorme volume klasse II, dat toch goed is voor 15-20% van het totaal. Veel van de late oudere rassen zullen het afleggen tegen enkele van de nieuwere."

Britz, die ook in het bestuur zit van de exporteursorganisatie FPEF, zegt dat de Zuid-Afrikaanse infrastructuur helemaal niet verbeterd is. Er zijn nog steeds problemen met de apparatuur en vertragingen in de haven van Durban. De overname van de terminal door een particulier bedrijf is vastgelopen in de rechtbank. Ondertussen komt het doeljaar voor de CGA Vision 260, waarbij Zuid-Afrika zou groeien van 180 miljoen kartons naar 260 miljoen, met rasse schreden dichterbij. Nog acht jaar, merkt Britz op. "Voor de privatisering van de spoorwegen wacht de sector op de verkiezingen. Alles hangt af van wie de verkiezingen wint."

"We zijn tot de conclusie gekomen dat onze voornaamste taak niet fruitexport, maar risicobeheer is. Het draait allemaal om leveringszekerheid en risicobeheer, dat is heel duidelijk. Daar moeten we ons op richten. Je moet betrouwbare kopers hebben die kredietwaardig zijn. Als je niet betaald krijgt voor één of twee containers, ben je dood", waarschuwt Britz.

Voor meer informatie:
Gary Britz
ELE Trading
Tel: +27 21 976 0604 (Zuid-Afrika)
[email protected]
www.eletrading.co.za

Publicatiedatum: