Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gijsbert van Leeuwen, Olympic Fruit:

"Hoge sapprijzen leggen stevige bodem in de markt van perssinaasappelen"

Tholen - Het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen ging bij Olympic Fruit onlangs al van start met de eerste grapefruit aankomsten. "De grapefruit arriveerde voor de Europese markt wellicht iets aan de vroege kant, omdat Spanje lang aan de markt was, maar inmiddels beginnen de Spaanse volumes ook af te nemen", vertelt Head of Sourcing Gijsbert van Leeuwen.

"In tegenstelling tot de eerste prognoses lijkt het overige citrus wat later op de markt te komen. Inmiddels zijn de eerste vroege mandarijnensoorten, zoals de Satsuma's gearriveerd, gevolgd door de eerste Clementinesoorten", vertelt Gijsbert. "Bij de mandarijnen zien we nu een gaatje in de markt ontstaan, omdat mensen wachten op de eerste Clementines om te starten."

"De perssinaasappelenmarkt is lange tijd vrij lastig geweest. Inmiddels begint de afzet van de Egyptische Valencia's beter te lopen en vertonen zowel de vraag als prijzen een stijgende lijn", vervolgt Gijsbert. "Momenteel worden de dikke maten uit Egypte voor 10-11 euro verkocht. Dat is niet genoeg voor het Zuid-Afrikaanse fruit, maar ik voorzie ook wel een opleving voor de komende weken, zeker in de vraag naar de dikke maten."

Hoge sapprijzen
"Zuid-Afrika heeft hogere prijzen nodig, allereerst door de gestegen kosten, maar ook liggen de wereldwijde sapprijzen op een aanzienlijk hoger niveau, omdat Brazilië als sappengigant fors lagere volumes heeft als gevolg van citrus greening (HLB). Die sapprijzen leggen momenteel een stevige bodem in de markt, wat het een uitdaging maakt om alle klasseringen voor de juiste prijzen verkocht te krijgen," aldus Gijsbert.

De eerste ramingen lieten hogere oogstprognoses zien. "Maar dat is vooral gebaseerd op wat er aan de boom hangt", benadrukt Gijsbert. "Dat betekent niet automatisch dat er ook meer geëxporteerd gaat worden. Zo blijven alle maatregelen rond Citrus Black Spot boven de markt hangen en zal meer fruit zijn weg vinden naar de verwerkende industrie. Verder zie je over de hele linie, van grapefruit tot Clementines en Navels, dat de maatvoering kleiner uitvalt."

Groeiende aanplant citroenen en late mandarijnen
"In de nieuwe aanplant zien we geen al te grote verschuivingen. De laatste jaren is er door de gestegen kosten niet al te veel verdiend en is de investeringsruimte voor de Zuid-Afrikaanse telers beperkt. Wel zit er nog steeds groei in de productie van citroenen en late mandarijnen, zoals Orri en Nadorcott", vertelt Gijsbert. "Verder zien we dat in Argentinië de beschikbaarheid van de citroenen voor export een stuk lager is door de fikse inflatie en omdat er grote volumes uit de productie zijn gehaald. Wellicht biedt dat weer kansen voor Zuid-Afrikaanse exporteurs."

Hoewel er steeds meer andere continenten in de markt zijn voor het Zuid-Afrikaanse citrus, verwacht Gijsbert dat men Europa altijd nodig zal blijven als afzetmarkt. "Zo'n 30 tot 35% van het volume gaat naar Europa. Dat volume zal een markt als China met al haar specificaties niet zomaar wegkapen. Wel zie je dat er bijvoorbeeld vanuit de Verenigde Staten waar men een kleinere oogst gehad heeft, momenteel veel citrus betrekt vanuit de Westkaap."

Rechtstreekse lijn vanuit Port Elisabeth
"Logistiek gezien blijft de import vanuit Zuid-Afrika uitdagend, zeker gezien de vertragingen die de Haven van Kaapstad heeft opgelopen door alle problemen met de wind. Gelukkig is er nu een rechtstreekse lijn vanuit Port Elisabeth toegevoegd, het is te hopen dat dit minder zal resulteren in de opeenhoping van fruit zoals we dat de afgelopen seizoenen hebben gezien. Wel blijft de hele situatie met de Zuid-Afrikaanse havens en capaciteit uitdagend."

Ook is Olympic Fruit volop in de weer met de ontwikkeling van nieuwe rassen. "Nu gaat die introductie met citrus niet zo hard als bijvoorbeeld met druiven, maar er zitten zeker interessante noviteiten in de pijplijn. Hierover zijn we volop in gesprek met veredelaars, telers en klanten. We willen samen de oneindige kansen in fruit ontdekken. Niet voor niets luidt onze campagne, die we onlangs gelanceerd hebben, 'Be part of the Olympic Journey'. Eén van de reizen waar Olympic Fruit in 2024 haar relaties voor uitnodigt, is het Citrus Congress op 5 en 6 november in Valencia. Hier zal Desmond Jas (Head of Olympic Fruit) tevens één van de sprekers zijn.

Voor meer informatie:
Gijsbert van Leeuwen
Olympic Fruit
Handelscentrum ZHZ 55
2991 LD Barendrecht
Tel: 06-15031775
[email protected]
www.olympicfruit.com