Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Egyptisch citrusseizoen is simpelweg onrendabel

Egyptische citrusexporteurs klagen unaniem over een moeilijk seizoen, aangezien de crisis in de Rode Zee hen enerzijds heeft afgesneden van belangrijke markten in Azië en hen anderzijds heeft gedwongen hun fruit op andere markten af te zetten, met een overaanbod en prijsdaling als gevolg. Volgens Eslam Gelila, CEO van Gelila, is het citrusseizoen niet rendabel geweest.

"Onze handel in Azië, met name het Verre Oosten, is hard getroffen door de situatie in de Rode Zee, en dit geldt voor alle Egyptische exporteurs. We slagen er nog steeds in om kleine volumes te leveren, maar het brengt elke keer risico's met zich mee", zegt Eslam.

"Naast de aanzienlijke stijging van de transportkosten naar het Verre Oosten, maken importeurs zich zorgen over de houdbaarheid en versheid van het fruit op bestemming, aangezien de verzendtijd is gestegen van 22 naar 45 dagen. Exporteurs die een sterk merk hebben en bekend staan om hun kwaliteit, doen het beter dan anderen, maar iedereen zit uiteindelijk in hetzelfde schuitje", vervolgt de exporteur.

Volgens bronnen uit de sector steken enkele Chinese rederijen veilig en soepel de Rode Zee over. Echter, het risico om hun diensten te gebruiken is te hoog, zegt Eslam. "Ik ben hier persoonlijk niet van op de hoogte, maar in elk geval werken wij met de bekendste en meest gerenommeerde internationale bedrijven. We kunnen het ons niet veroorloven om een hele zending te verliezen."

Egyptische exporteurs hebben zich vervolgens gericht op andere traditionele markten, zoals Europa, Rusland en het Midden-Oosten, en enkele opkomende markten, zoals Brazilië en Canada. Eslam deelt mee dat Gelila zijn export naar Brazilië dit seizoen met 50% heeft verhoogd.

"We exporteren ook meer naar Oost- en West-Afrika, maar we stuiten op onbevredigende prijzen vanwege de lagere koopkracht in deze landen", legt Eslam uit.

"Er mag ook niet worden vergeten dat de Egyptische citrusoogst dit seizoen fors is toegenomen. In combinatie met het verlies van de Aziatische markt heeft dit geleid tot een overaanbod in Europa, Rusland en het Midden-Oosten, en lagere prijzen", legt Eslam uit.

"Nu liggen de prijzen op hetzelfde niveau als vorig seizoen, maar aan het einde van het seizoen zullen ze waarschijnlijk lager zijn", zegt de exporteur. Volgens andere bronnen liggen de prijzen in dollars op hetzelfde niveau als vorig jaar, maar zijn ze in de lokale munt lager, en zien zowel telers als exporteurs hun winstmarges afnemen.

"Het citrusseizoen is gewoon onrendabel. We blijven exporteren om te kunnen blijven werken en om een cashflow te behouden", betreurt Eslam. "Het is lastig en het seizoen zal bovendien lang duren, aangezien de oogst groter is dan vorig jaar."

Egyptische exporteurs, die eerder hun hoop uitspraken op een snel einde van de crisis in de Rode Zee, hebben hun verwachtingen aan de realiteit aangepast. "We hopen op positieve marktbewegingen aan het einde van de Ramadan, wanneer de Spaanse volumes op zouden moeten zijn", besluit Eslam.

Voor meer informatie:
Eslam Gelila
Gelila
Tel: +20 100 000 4540 (Egypte)
ceo@gelila-eg.com
www.gelila-eg.com

Publicatiedatum: