Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tweede deelname aan Fruit Logistica

"Libanon verdient meer zichtbaarheid als AGF-leverancier"

Een Libanese delegatie van groente- en fruitexporteurs zal met een stand aanwezig zijn op de komende Fruit Logistica in Berlijn. Daarvoor is een heus Libanees paviljoen opgezet. Het is de tweede opeenvolgende deelname aan de beurs, een cruciaal evenement om de groenten en fruit van Libanese bodem te promoten en de export van het land te stimuleren, stelt Walid Gaddas, CEO van Stecia International, een in Tunesië gebaseerd consultancy bedrijf.

"Libanon is relatief onbekend als leverancier van groenten en fruit en verdient meer zichtbaarheid. Ondersteund door het CBI, het Nederlandse centrum tot bevordering van import uit ontwikkelingslanden, en het Libanese ministerie van Economie en Handel, en met de coördinatie van Stecia International, stellen elf Libanese exporteurs zich tot doel de kwaliteit van de Libanese tuinbouw aan de sector te tonen met het oog op het betreden van nieuwe markten. De exporteurs richten zich voornamelijk op de Europese markt en de Golfstaten, waar Libanese groenten en fruit een zekere bekendheid genieten. Libanon heeft veel troeven om zijn marktaandeel te verbeteren", vertelt Gaddas.

De elf exposanten bieden een breed scala aan groenten en fruit die veel gevraagd zijn in Europa en de Golfstaten. "We hebben het onder meer over druiven, avocado's, cherimoya's, appelen, kersen, sla, wortelen en aardappelen. Voor alle producten die beschikbaar zijn voor export, pronken exposanten met een zeer concurrerende kwaliteit, zelfs superieur aan die van de traditionele concurrenten van Libanon, zoals de Noord-Afrikaanse landen. De kwaliteit uit zich in de uitstekende smaak en het aantrekkelijke uiterlijk van de producten. Libanon profiteert ook van een exportkalender die verschilt van die van de concurrentie en van een lagere CO2-voetafdruk, onder meer voor avocado's. Ten slotte is het land geografisch goed gelegen, dicht bij de doelmarkten, wat de transportkosten laag houdt en de versheid van de producten garandeert."

Deelname aan de Fruit Logistica, net als aan andere grote beurzen zoals de Fruit Attraction in Madrid en Adife in Abu Dhabi, is de bekroning van een lange inspanning om de Libanese tuinbouw te promoten. "Er is veel werk verricht om te voldoen aan de kwaliteitsnormen van de bestemmingsmarkten. Al onze exposanten hebben de nodige certificeringen en zijn klaar om aan de vraag te voldoen. Sinds we vorig jaar voor het eerst het Libanese paviljoen opzetten, hebben veel van onze exporteurs contracten kunnen sluiten en zijn ze al begonnen met het leveren aan nieuwe klanten, waaronder high-profile klanten zoals supermarktketens", legt Gaddas uit.

Ondanks het feit dat Libanon profiteert van microklimaten die een gevarieerde teelt toelaten en gespaard blijft van de droogte en klimatologische gevaren die de Noord-Afrikaanse concurrenten treffen, kijkt het land aan tegen hogere teeltkosten en de moeilijkheid om schaalvoordelen te realiseren. Dit zet exporteurs ertoe aan om zich te positioneren op het high-end segment van de markt en zich af te wenden van commodities.

"Niettemin, als we de kwaliteit vergelijken, realiseren we ons niet alleen de superioriteit van de Libanese producten, maar ook het concurrentievoordeel qua prijs voor het doelsegment. Bovendien kunnen sommige producten toch in grote volumes worden geëxporteerd en tegen zeer concurrerende prijzen", stelt Gaddas.

Het Libanese paviljoen op de Fruit Logistica (hal 22, stand D10) zal ook een institutioneel gedeelte bevatten met de vier belangrijkste handelskamers van het land, naast andere partners. "Libanese exporteurs en exposanten worden ondersteund door multidisciplinaire spelers en sterke partnerschappen. Als Stecia International, een privéadviesbureau en partner van de delegatie, bieden wij technische assistentie, advies en training in de analyse en ontwikkeling van waardeketens, evenals matchmaking en markttoegangsfacilitering voor mkb-bedrijven uit de tuinbouwsector", besluit Gaddas.

Voor meer informatie:
Walid Gaddas
Stecia International
Tel: +216 29325343 (Tunesië)
[email protected]
www.stecia.com

Publicatiedatum: