Het Spaanse clementineseizoen, dat ondertussen wordt gedomineerd door Clemenules, het belangrijkste ras, bereikt geleidelijk aan de verkooppiek. De vraag neemt gestaag toe, ondanks dat de prijzen hoog blijven.

“We zijn ons citrusseizoen begonnen met de variëteiten Marisol en Oronules, gevolgd door Arrufatina. Twee weken geleden zijn we van start gegaan met de oogst van Clemenules, het belangrijkste ras in de provincie Castellón, en sinds vorige week hebben we consistente volumes beschikbaar”, vertelt Jorge García Monfort, commercieel directeur van García Ballester, een handelsbedrijf dat tussen de 38 en 40 miljoen kilo citrus per jaar afzet, voornamelijk clementines en mandarijnen.

“De clementine-opbrengst is vergelijkbaar met die van vorig jaar, ondanks de hagelstormen in Castellón, de provincie waar het gros van de Spaanse clementine- en mandarijnenteelt zich bevindt. Maar er is dus minder klasse I product en meer voor de verwerkende industrie”, legt hij uit.

“Desalniettemin is de negatieve impact van weersomstandigheden minder groot dan vorig jaar, toen de hitte de zuurgraad van het fruit neutraliseerde. We hebben al een tijdje koelere nachten die voor een betere balans tussen zuur en zoet zorgen. Ook de stevigheid en de kleuring van het fruit is beter, waardoor we nu al Clemenules met blad kunnen verpakken. Over het algemeen verwachten we een betere kwaliteit”, zegt Jorge García.

De vraag naar clementines neemt toe, volgens Jorge García, en we naderen de piek in de afzet. “We merken een aanzienlijke toename van de vraag naar clementines met Sinterklaas voor de deur in Nederland en België. Deze week hebben we zelfs veel meer kilo's verkocht dan in dezelfde week vorig jaar”, zegt hij.

“Ongeveer 3 weken geleden zijn we ook begonnen met het oogsten van de eerste Navelina sinaasappelen. De verkoop daarvan is twee weken geleden van start gegaan. We merken evenwel een terugval in de kwaliteit en de kalibers dit jaar”, voegt hij eraan toe.

Volgens de commercieel directeur van García Ballester zijn zowel sinaasappelen als clementines duurder dan vorig seizoen. “Toch lijkt dit de consumptie niet echt te beïnvloeden, met uitzondering van de Oost-Europese landen, waar men op zoek is naar alternatieven in andere teeltlanden, zoals Kroatië en Griekenland.”

Hoge verwachtingen voor Leanri
Als het weer gunstig blijft, hoopt Jorge García tot Nieuwjaar Clemenules beschikbaar te hebben, om daarna door te gaan met Clemenvilla, Nadorcott of Leanri, een nieuwe variëteit waar het bedrijf sterk op inzet.

“Vorig jaar konden we met de hoeveelheden die we hadden de Leanri mandarijn slechts enkele weken aanbieden, maar dit seizoen zouden we zelfs al enkele programma's moeten aankunnen. In een jaar waarin er een tekort is aan goede maten, hopen we dat Leanri zal opvallen. De kleinste maat van deze variëteit is immers maat 3. Bij Leanri zijn 1x, 1 en 2 de overheersende kalibers”, benadrukt Jorge García.

“Het is een ras met een uitstekende smaakkwaliteit, zowel wat Brix-waarde als sapgehalte betreft. In een jaar met minder citrus biedt Leanri ook het voordeel dat het iets vroeger op de markt kan worden gebracht, want het is een ras dat zich makkelijk laat ontgroenen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nadorcott of Tango. We zijn een van de grootste telers en exporteurs van deze variëteit. Bij García Ballester hebben we altijd oog voor innovaties op rassengebied. We waren de eersten die Nadorcott plantten en er zijn jaren geweest dat we daar ook de grootste volumes van op de markt hebben gebracht.”

Samen met andere bedrijven in de regio maakt García Ballester deel uit van een onderzoeksproject voor de veredeling van nieuwe rassen. “We hebben ongeveer 20.000 variëteiten in onderzoek, waarvan 4 of 5 in de laatste fase zitten. We hebben nu 2 nieuwe clementinerassen waarvan de eerste zaailingen waarschijnlijk volgend jaar zullen worden verdeeld. Het klimaat verandert en we moeten ons aanpassen aan alle soorten omstandigheden, en in dit opzicht speelt de keuze van het ras een belangrijke rol. We zoeken naar variëteiten die waarde toevoegen aan alle delen van de keten, met productiviteit voor de telers, een goede houdbaarheid voor de logistieke partners en de retail, en een goede smaakkwaliteit voor de consument”, besluit de commercieel directeur van García Ballester.

Voor meer informatie:
Jorge García Monfort
Garcia Ballester
C/Partida Vintems s/n
12530 Burriana (Castellón) - Spanje
Tel: +34 964 571 025
jgarciamonfort@garciaballester.es
www.garciaballester.es