Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q 2 2023

Aldi verliest fors terwijl andere discounters marktaandeel winnen

Het zijn onstuimige tijden in de supermarktbranche. Full-service supermarkten verliezen behoorlijk in marktaandeel en de consument let steeds meer op de kleintjes. Dat is natuurlijk een goede voedingsbodem voor (bijna) alle discounters, terwijl ook de populariteit van huismerken verder toeneemt, zoals blijkt uit recente kwartaalcijfers van advisebureau Hiiper.



De discounters, waaronder Nettorama, Dirk en Lidl presteren momenteel beter dan de full-service supermarkten (marktaandeel index discounters 105, full-service supermarkten 97), met Dirk en Nettorama als duidelijke winnaars. Dit is een opmerkelijke verschuiving ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023, toen de discounters marktaandeel verloren en niet langer profiteerden van de groeiende prijsgerichtheid van de Nederlandse consument. “Dirk en Nettorama behalen indrukwekkende resultaten met beide een marktaandeel index van bijna 130, dankzij hun consistente focus op prijs”, zegt Joep Smeets.

Zeer opvallend is dat Aldi, in tegenstelling tot de andere discounters, een behoorlijke afname in marktaandeel laat zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (index 88). Smeets: “Ook al communiceren ze meer dan ooit over hun prijsverlagingen, het heeft de dalende tendens van hun marktaandeel nog niet kunnen ombuigen.” Dat de focus van de Nederlandse consument niet enkel op prijs ligt, bewijzen de online pure players en flitsbezorgers. Zij laten een forse groei zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar (index van 120).



Full-service supermarkten verliezen over de hele linie
De prijsvechters snoepen steeds een beetje meer marktaandeel af van de luxere supermarkten. Zij verliezen over de hele linie. Maar de verschillen zijn groot. En wat daarbij vooral opvalt is het verlies van de combinatie Plus & Coop (gezamenlijke index 91). “Het verlies van Coop is groter dan de winst van Plus. Dit kan niet volledig verklaard worden door de ombouw van Coop-winkels naar Plus-supermarkten, waardoor sommige winkels tijdelijk gesloten zijn”, merkt Smeets op.

Consument grijpt steeds vaker naar huismerk
In het eerste kwartaal van dit jaar zagen we dat de Nederlandse consumenten steeds vaker shopten bij diverse winkelformules en regelmatig kozen voor goedkopere alternatieven. In het tweede kwartaal van 2023 is deze trend zelfs versterkt. Huismerken noteren een index van 105 ten opzichte van Q2 vorig jaar, terwijl A-merken juist aanzienlijk omzetaandeel verliezen (index 95). Smeets: "Dit wijst erop dat consumenten nóg prijsbewuster zijn geworden en vaker voor huismerken kiezen wanneer ze boodschappen doen in een full-service supermarkt, terwijl A-merken steeds vaker worden genegeerd." Mensen zijn dus bereid om een extra rondje te rijden voor hun boodschappen en kiezen duidelijk voor betaalbaarheid in plaats van luxe en bedieningsafdelingen. Smeets: “Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe deze supermarkten en de A-merken zullen reageren op deze trend en of het tij zal keren in het volgende kwartaal. We houden het nauwlettend in de gaten."

Prijzen stijgen minder hard
De gewogen prijsindex* van supermarktproducten in de totale markt neemt af in het tweede kwartaal van 2023 ten opzichte van de periode ervoor, en komt uit op 116 (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). “De piek in supermarktprijzen lijken we daarmee achter ons te laten.” Aldi heeft een prijsindex van 121. “In de laatste twee maanden is er bij Aldi weliswaar een bovengemiddeld sterke daling in het feitelijke prijsniveau zichtbaar, maar ze zijn nog steeds ruim twintig procent duurder dan vorig jaar, terwijl de totale markt op ruim vijftien procent zit. Gezien het eerdergenoemde dalende marktaandeel rekent de Nederlandse consument ze daar kennelijk keihard op af”, aldus Smeets.

* De gewogen index houdt rekening met hoe vaak producten daadwerkelijk gekocht worden, in tegenstelling tot de ongewogen index. Hierdoor krijgen de meest verkochte producten een hogere weging, wat een realistischer beeld geeft van de prijsontwikkeling volgens de ervaring van de Nederlandse consument.

Voor meer informatie
Hiiper
www.hiiper.nl
contact@hiiper.nl

Publicatiedatum: