Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Grootscholten, Daily Fresh Radish: "Paasvraag losgebarsten, maar aanbod beperkt"

Radijsmarkt totaal tegengesteld aan afgelopen jaar

Tholen - Het ene jaar is het andere niet in de radijs. "Het gaat dit jaar boven verwachting goed. Vorig jaar verliep de verkoop in de winter erg moeizaam en zaten we in januari al met overschotten. Dit jaar is de situatie totaal anders en hebben we de hele winter meer vraag dan aanbod gehad met bovengemiddelde prijzen tot gevolg", vertelt John Grootscholten van Dailyfresh Radish uit Naaldwijk.

"Afgelopen jaar gingen er in maart ook wel grote volumes weg, maar toen was het na de moeizame afzet in januari en februari lastig om de afzet en prijzen overeind te krijgen in maart. Daarom beginnen we nu heel anders aan het voorjaar. De producties zijn de afgelopen maand hoog geweest - we hebben een echte inhaalrace gehad - en daarnaast ging de radijs ook nog voor goede prijzen weg. Dat is fijn, want we zien aan alle kanten oplopende kosten, of het nu gaat om arbeid, energie, kunstmest of verpakkingen, en dan is het fijn als je die stijging ook aan de afzetkant terugziet."

"Maar waar we in week 10,11,12 veel groei hadden en door moesten oogsten en bossen is de groei sinds week 13 teruggefloten", vervolgt de teler. Het is een periode donker en koud geweest, waardoor de groei is gestagneerd en we niet meer de volumes van de afgelopen weken oogsten. Dat is jammer, want juist in aanloop naar Pasen verwachten veel klanten dat je extra volume beschikbaar hebt."

"Pasen staat altijd garant voor een goede vraag. We telen het hele pakket van rode radijs, witte radijs, witpuntradijs, gemixte kleuren in een bos of ijspegels. Maar zeker richting de feestdagen zie je de vraag van de witpunt of de gemixte radijs toenemen. Dat zijn echte feestartikelen", vertelt John.

De afgelopen jaren verschuift de verhouding in de afzet volgens de teler jaarlijks met een paar procent van bosradijs naar losse radijs. "Bij supermarkten waar je vroeger geen losse radijs zag liggen, liggen ze nu naast de bosradijs in het schap." 

Het gros van de radijs levert Daily Fresh Radish via Hollandse exporteurs. "Momenteel zijn het de Duitse klanten die er het hardste aan trekken. Zij hebben zelf nog geen radijs van de buitenteelt. Traditiegetrouw vallen de Duitsers in de zomer af, omdat ze eigen product hebben en dan moeten andere klanten, zoals Nederland, BelgiĆ« en ScandinaviĆ«, het stokje weer overnemen. Die vraag gaat wel komen, want veel consumenten blijven radijs - hoewel we het jaarrond elke dag beschikbaar hebben - toch zien als voorjaarsproduct." 

Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish 
Hoge Geest 25 
2671 LK Naaldwijk
Mob: +31(0)6 51 592838
John@dailyfreshradish.nl  
www.dailyfreshradish.nl