Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebruiksgemak, bescherming, geen afval

In de voedingsindustrie moet de rol van de verpakking mee met de tijd om elk product zo goed mogelijk te presenteren. De Fresh Produce Division van de Guillin groep, met de bedrijven Ciesse Paper, Dynaplast, Nespak en Veripack, gespecialiseerd in de productie van plastic en kartonnen verpakkingen voor voedsel, staat klaar om de juiste oplossing te bieden. Als partner voor evaluaties en wetenschappelijke studies over de impact van verpakkingen is de groep ook verantwoordelijk voor duurzame acties voor de planeet en voor de bevolking. Laten we dit even stap voor stap uitleggen.

Specialist
In een sector zoals die van groenten en fruit, waar de producten bijzonder heterogeen zijn, is het van essentieel belang om de juiste mix van materialen aan de klant aan te bieden. De verpakking moet bescherming garanderen, ervoor zorgen dat stress en besmetting geen kans maken en vermijden dat een vochtige omgeving wordt gecreëerd. De verpakking moet worden gekozen op basis van het te verpakken product, de zichtbaarheid ervan in het schap, de bescherming en de logistiek. Met een breed assortiment in plastic en karton is de Guillin groep vandaag de enige fabrikant van verpakkingen op de markt die elke oplossing kan bieden: van PP- en rPET-plastic tot karton, van hybride oplossingen (kartonnen trays met een rPET-plastic deksel of met een heatseal folie) tot pakbladen. Dat kan voor groot fruit, maar ook voor kleinere en kwetsbare vruchten. Bovendien is het dankzij de recente overname van het bedrijf Ciesse Paper mogelijk om het aanbod van oplossingen in massief en golfkarton verder uit te breiden, met mogelijkheden voor maatwerk en innovatie, zonder productiebeperkingen. 

Partner 
De sterke knowhow van de Guillin groep stelt de klant in staat om de meest correcte verpakkingsoplossing te kiezen en voor elke toepassing afzonderlijk te beslissen welk materiaal "het beste werkt" in een specifieke context. "We kunnen de klant ook een levenscyclusanalyse aanreiken: wetenschappelijke gegevens over de milieu-impact van de verschillende verpakkingsmaterialen”, zegt Giulia Marini, marketingmanager van Guillin Fresh Produce Division. "Deze gestandaardiseerde methode stelt ons in staat om de klant de meest geschikte oplossingen voor te stellen, de voordelen op het vlak van ecologisch ontwerp te meten en de verschillende technische opties te vergelijken. Het gaat er niet om de materialen tegen elkaar op te zetten – elk heeft zijn voor- en nadelen afhankelijk van de indicatoren –, maar veeleer om een zo breed mogelijke kennis van onze milieu-impact te bekomen. Er is geen absolute winnaar, alleen de juiste verpakking voor elke productbehoefte."

Verantwoordelijk
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de milieu-impact van verpakkingen vele malen lager dan die van het voedingsproduct zelf. Het is nooit meer dan 10%, zelfs als rekening wordt gehouden met het distributieproces en het einde van de levensduur van de verpakking (bron: Italiaans Instituut voor Verpakkingen).  

De Guillin groep produceert een aanzienlijke hoeveelheid trays uit teruggewonnen en gerecycled PET, d.w.z. met materiaal dat afkomstig is van trays van reeds geconsumeerde producten. Het Tray to Tray proces bepaalt immers dat een bepaald percentage plastic uit terugwinning komt, zodat de levensduur van het verpakkingsmateriaal wordt verlengd. Zo wordt de consument ertoe aangezet de plastic tray te hergebruiken of te recyclen en dus de uiteindelijke hoeveelheid afval te verminderen, waaronder ook voedselverspilling wordt verstaan. 

Bovendien sluit de Guillin groep zich ook aan bij het Prevented Ocean Plastic-project, waarbij plastic materiaal (flessen) uit het milieu wordt teruggewonnen voordat de zee van de Indonesische kusten worden vervuild, met als doel de levensomstandigheden van de mensen die daar wonen te verbeteren én hen de kans te bieden op werk in de plaatselijke recyclingcentra.

De Guillin groep zal met de Fresh Produce Division aanwezig zijn op de Fruit Logistica (H 5.2/C-10) om haar nieuwe assortiment plastic en kartonnen verpakkingen te presenteren.

Voor meer informatie:
Groupe Guillin
www.groupeguillin.com