ProCC gevestigde naam geworden én kijkt nu verder

Tholen - In 5 jaar tijd is ProCC gegroeid van een team met 2 naar 14 mensen, van werken in een kantoor van 90 vierkante meter naar 700 vierkante meter én van werken in Nederland naar werken in 12 landen met meer dan 100 aangesloten telers. “Wij zijn inmiddels geen nieuwkomer meer”, vindt Sadik Usluer. Hij is samen met Jeffrey van Uunen oprichter van het in arbeid- en teeltregistratiesoftware gespecialiseerde bedrijf dat dit voorjaar een volledig vernieuwde versie bij al haar klanten introduceert.

2023 is voor ProCC een jubileumjaar, al werd al in 2016 begonnen met het bouwen van de software. Sadik, die ook een agrarisch loonbedrijf runt, wilde graag software gebruiken, maar vond niets naar zijn wensen. Dan maar zelf bouwen, besloot hij.

Twee jaar later werd de stap naar de markt gezet, waarmee de softwareoplossingen van het bedrijf uit Vlaardingen voor telers in binnen- en buitenland beschikbaar werden. “Ons doel was en is een modern, haalbaar en betaalbaar systeem leveren voor iedereen. Met inmiddels meer dan honderd klanten in twaalf landen is dat volgens mij aardig gelukt. En weet je wat het leuke is? Ons systeem draait zowel bij telers met kasjes van één hectare tot in grote glastuinbouwbedrijven tot wel negentig hectare.”


Sadik en Jeffrey

Registratie per stuk
In het begin waren het vooral veel glasgroentetelers die aan de slag gingen met de software van ProCC. Gaandeweg zijn ook siertelers, en vooral potplantentelers, de software ook gaan gebruiken. Belangrijk bij ProCC is dat de software flexibel toepasbaar is. “Ons motto is: ‘Kan niet, bestaat niet. Onmogelijk zal tijd kosten.’ Onze software is erop gemaakt dat maatwerk mogelijk is. Wij hebben een basispakket, maar veel klanten hebben aanvullende eisen die wij in vervulling laten gaan. Wij zijn in staat klantspecifiek ons programma zo aan te passen dat de teler in kwestie er optimaal mee kan werken.”

Voor in de potplanten werd daarom bijvoorbeeld een speciale oplossing bedacht. Waar ProCC ooit begon met arbeid- en teeltregistratie om de prijs per vierkante meter uit te rekenen, is tegenwoordig ook per stuk rekenen mogelijk. “De teler kan van stek tot verkoop uitrekenen hoeveel arbeid er als het ware in het potje zit. Hierdoor zijn we ook in de potplanten hard gaan groeien.”

Hetzelfde geldt voor cannabis. “We groeien sterk op de Noord-Amerikaanse markt in cannabis. Eén van de grotere telers werkt met ons. Track- en trace is belangrijk in deze teelt. Hiervoor ontwikkelen wij een oplossing. Zelfs het afval moeten telers in de cannabisteelt registreren. We zijn inmiddels met meerdere cannabistelers in gesprek.”

Software volledig vernieuwd
ProCC werkt bij het registreren met apps en smartphones. Ook nu het bedrijf afgelopen jaar de software volledig heeft vernieuwd, blijft dat zo. “In de tuinbouw moet je alles snel kunnen zien. Dat kan door met apps en smartphones te werken.” Dit voorjaar gaan alle bestaande klanten over. Data wordt overgezet. Na de omschakeling gaat data opvragen nog sneller, verzekert Sadik ons. “En dat terwijl het nu al secondewerk is.”

Het systeem van ProCC is inmiddels voor zowel geschikt voor smartphones die werken met Android als met IOS, van Apple. “Eerst hebben we vooral op Android ingezet, omdat het aanbod aan goedkopere smartphones hier groter is. Er zijn echter ook gebruikers met Apple. Ons systeem is hier nu ook op ingericht.”

Direct contact met softwarebouwer
Nieuwe ontwikkelingen, los van een algehele upgrade, zijn er ook. ProCC ontwikkelde een controleapp, waarmee bedrijfsleiders het werk in de kas allemaal digitaal en realtime kunnen volgen. Daarnaast is er ook een scoutingsmodule, die het mogelijk maakt dat medewerkers in de kas bijvoorbeeld de vondst van iets verdachts, zoals een mogelijk virus of een plaag, doorgeven.

ProCC staat voor maatwerk voor telers. Belangrijk in de bedrijfsfilosofie is daarbij het werken met korte lijnen. “Nee, wij werken juist niet met een supportteam”, geeft Sadik desgevraagd aan. “Wij zetten er juist op in dat wie belt, direct de juiste persoon aan de telefoon krijgt. Dat kan heel goed ook de programmeur zijn. Wij hebben inmiddels programmeurs in een drietal landen. Juist de directe, korte lijnen met onze programmeurs maken ons sterk. Wij zien dat klanten het ook waarderen.”

Klantervaringen
Twee van die klanten zijn sierteler Royal Roses en aardbeien- en komkommerteler VieVerde. Dat laatste bedrijf, goed voor 6,5 hectare glas, maakt zich medio januari op voor een nieuw seizoen. De aardbeien staan nog even ‘koud’ en de komkommers zijn net geplant. “We zijn met ProCC begonnen met tijdsregistratie”, blikt eigenaar Ed Classens zo’n vier jaar terug. “Onze wens was om meer data uit de kas te krijgen, ook om te kunnen controleren of het werk goed gebeurt. Voorheen registreerden we arbeid ook wel, maar dan allen tijd en niet specifiek de handelingen.”


Ed Classens van kwekerij VieVerde

De teler leerde ProCC al snel na de marktintroductie van het bedrijf kennen en schroomde niet zijn wensen op tafel te leggen. “Wij doen best wel wat proeven met nieuwe rassen en dus wilden wij ook kilogrammen bij kunnen houden. Jeffrey heeft een stukje software ontwikkeld voor ons waarmee dat kan. Hierdoor kunnen we nu ook zien wie welke kilo’s plukt. We werken met een bonusbeloning voor de medewerkers.”

Met twee teelten op één bedrijf wilden de telers graag één app, één totaalsysteem, zónder dat het ingewikkeld wordt. “Het moet juist simpel blijven.” ProCC biedt dat. “We selecteren nu eenvoudig of het om aardbeien of komkommers gaat als we dingen registreren.” Tussen beide teelten zitten logischerwijs verschillen waarmee de software rekening houdt. “Aardbeien verpakken we bijvoorbeeld rechtstreeks in de kas, waarbij we met diverse soorten fusten werken.”


Mickey te midden van de mannen van ProCC

Bij Royal Roses wordt de software van ProCC ingezet voor het registeren van rozen. De software is gekoppeld aan de rozensorteermachine. “Nu zien we exact hoeveel rozen er in een container zitten en naar welk pad en welke medewerker de container te herleiden is”, vertelde Mickey Hogervorst eerder al.

In de snijhortensia’s, ook een teelt bij het bedrijf, wordt de software gebruikt voor registratie van arbeidsuren. Het bossen van de snijbloemen gebeurt met de hand. “We houden per soort bij hoeveel uur er per handeling ingaat. Dit geeft inzicht in de aantallen die per soort worden gesneden.”

ERP-pakket
Uitgebreid stilstaan bij het jubileum doen ze niet bij ProCC. De blik is alweer vooruit gericht. “Naast het optimaal blijven bedienen van klanten in de tuinbouw en hier groeien, werken we ook aan de ontwikkeling van een volledig ERP-pakket. We zien dat grotere telers ook met verpakkingsstations werken. Daarbij komt onder meer voorraadbeheer en planning kijken. Zulke software willen we ook gaan aanbieden, en niet alleen aan klanten in de tuinbouw.”

Voor meer informatie:
ProCC
info@procc.nl 
www.procc.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.