Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klaus Burger, eigenaar van Fritz Burger:

"Normaal aanbod, lichte prijsstijging bij clementines"

"Het druivenseizoen loopt langzaam ten einde en maakt nu plaats voor het citrusseizoen," vertelt Klaus Burger, eigenaar van Fritz Burger op de groothandelsmarkt in Nürnberg. "Wij bieden momenteel clementines uit Calabrië aan, die qua smaak op hun hoogtepunt zijn. We hebben maat 2 en 3, waarbij de laatstgenoemde bijzonder geschikt is voor instellingen zoals kinderdagverblijven en ziekenhuizen. De prijs per stuk ligt op een gemiddeld tot laag niveau, maar dit zegt niets over de kwaliteit van het product. Vanwege de droogte dit jaar zijn grote maten in alle productsegmenten moeilijk te vinden. In dit gebied lopen de prijzen sterk uiteen", aldus Klaus.


Senior verkoper Özkan Özdil en eigenaar Klaus Burger bij de stand van Fritz Burger op de groothandelsmarkt in Nürnberg

Normaal aanbod, lichte prijsstijging
"Het aanbod ligt in z'n geheel genomen op een normaal niveau. Momenteel nemen we onze producten hoofdzakelijk uit Italië af, vooral uit de regio's Calabrië en Sicilië, maar ook Spanje en Turkije behoren tot de herkomstlanden. In de zomer nemen we producten uit Zuid-Afrika en Argentinië af", aldus Klaus. De prijs ligt momenteel op een normaal niveau, waarbij er ook lichte uitschieters te zien zijn. "Dat hangt echter ook niet met de telersprijzen samen, maar met de transport- en brandstofkosten." 

Gerichte aankopen bepalen de markt
Klanten zijn momenteel niet alleen kieskeurig, maar ook zeer prijsbewust. "Het gaat niet per se alleen om de prijs, maar ook om precies dat te kopen wat er op het boodschappenlijstje staat. Ook de consumenten lijken zeer gericht inkopen te doen en niet meer dan gepland te kopen. Als bedrijf moet je je aan deze situatie aan kunnen passen", zegt Klaus.  

Desondanks is er in vergelijking met de pandemietijd, die volgens Klaus een "catastrofe in de horecasector" was, weer een bepaalde normaliteit voelbaar binnen het bedrijf. "Bepaalde producten zoals bijvoorbeeld bonte sla, oftewel Lollo rosso etc., werden amper gekocht, vooral omdat dit product eerder interessant is voor horecaklanten en minder voor eindgebruikers. In de hogere horeca is er inmiddels weliswaar weer een hogere vraag te zien, maar toch kwam de heropening van deze sector relatief langzaam op gang; hier heeft men het moeilijk om de zaak opnieuw op te starten", aldus Klaus.

De retail als hoofdconcurrent
"De energieprijzen zorgen weliswaar voor onzekerheid, maar onze verkoopprijzen zijn niet per se duurder geworden." Verder stelt Klaus vast dat de belangrijkste concurrenten niet meer de andere handelaren op de groothandelsmarkt zijn, maar veel meer de retailers. "Tenzij iemand rechtstreeks aan de retail levert."

Het vinden van personeel is moeilijker dan ooit tevoren. "Men moet van de groothandelsmarkt houden. Degenen die van dit werk houden, blijven natuurlijk ook. Anders zouden we ook niet al meer dan negentig jaar bestaan."

Voor meer informatie:
Klaus Burger
Fritz Burger GmbH & Co. KG
Leyherstr. 107
D-90431 Nürnberg, Duitsland
Tel: +49 (0)911 313119
[email protected] 

Publicatiedatum: