Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Betere prijzen, maar minder winst

Onzekerheid aan de start van het Israëlische citrusseizoen

Mogelijk zal het komende Israëlische citrusseizoen tegelijkertijd positieve en negatieve aspecten kennen. Volgens Betsalel Ohana, exportmanager voor Planet Israel, geeft dit wel wat onzekerheid voor de Israëlische citrusexporteurs. "In het algemeen gaan we met nogal wat onzekerheid het nieuwe citrusseizoen in. Er zijn diverse trends, die meerdere kanten op kunnen gaan. Sommige zijn goed voor ons, andere kunnen slecht zijn voor Israëlische citrusexporteurs. Ten eerste lijkt de productie snel af te nemen. Voor wat Sunrise grapefruit betreft, is de Israëlische hoeveelheid in twee jaar tijd gehalveerd, van 13.000 naar ongeveer 6.500 ton. Dit zou kunnen leiden tot betere prijzen in het algemeen, vooral omdat het gebrek aan fruit wereldwijd zou kunnen worden."

Michael Saidi, Packing House Manager en zijn vader, Moshe Saidi, oprichter van Saida Farms

"De VS zullen bijvoorbeeld een lagere productie hebben als gevolg van de orkaan die de boomgaarden in Florida heeft verwoest. Tegelijkertijd hadden de Latijns-Amerikaanse telers te kampen met hittegolven, waardoor ze ook minder citrus zullen hebben," legt Ohana uit. "Dit alles betekent dat er minder citrus beschikbaar zal zijn, waardoor de prijzen hoogstwaarschijnlijk zullen stijgen. Daar komt nog bij dat de logistieke prijzen alweer wat kalmeren en nu in veel gevallen lager zijn dan in het vorige seizoen."

Hoewel een betere prijs natuurlijk positief is voor een bedrijf als Planet Israel, liggen er ook uitdagingen in het verschiet: "De Israëlische munt is sterker geworden ten opzichte van de euro. Daardoor krijgen we minder geld voor ons fruit wanneer we dat exporteren. De wisselkoers van de Amerikaanse dollar is ongeveer gelijk gebleven, maar de wisselkoers van de euro zorgt voor extra uitdagingen. Combineer dit met het feit dat de teeltkosten stijgen door duurdere arbeid en hogere energieprijzen, en iedereen snapt waarom er minder winst zal zijn voor Israëlische handelaren. Dit alles betekent onzekerheid aan de start van het Israëlische citrusseizoen."

Ohana zegt dat ze zich met hun producten vooral zullen richten op de Europese markt. Noord-Amerika en het Verre Oosten zullen echter ook bestemmingen zijn voor hun grapefruit en mandarijnen. "Voor Planet Israel zijn onze belangrijkste producten Sunrise en Sweetie grapefruit en Orri-mandarijnen. De start van de Orri-mandarijn is in de eerste week van januari. Onze belangrijkste markt zal Europa zijn, met Canada op de tweede plaats. Ten slotte zullen er ook zendingen naar het Verre Oosten gaan, maar ik verwacht dat deze klein zullen zijn. Dat komt vooral door logistieke problemen, want er zijn veel vertragingen in de havens, als gevolg van de Covid-lockdowns die nog steeds van kracht zijn in China. De prijzen voor vervoer naar het Verre Oosten zijn ook hoger vergeleken met de algemene prijzen naar andere markten."

"Over het algemeen willen we optimistisch zijn voor het seizoen, maar het is duidelijk dat er zowel uitdagingen als voordelen zullen zijn. Het feit dat Europa zich in een recessie lijkt te bevinden, kan ook leiden tot een lagere vraag. Maar we doen ons best voor een bevredigend seizoen, met de kwaliteitsgrapefruit en -mandarijnen waar we bekend om staan," besluit Ohana.

Voor meer informatie:
Betsalel Ohana
Planet Israel
Tel: +972 54 738 3436
[email protected] 
www.planetisrael.farm 

Publicatiedatum: