Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefan Lindner van Lindner Fruchtimport Frankfurt, over het Spaanse citrusaanbod

"Goede beschikbaarheid van citroenen en clementines, grove sinaasappelen daarentegen schaars"

Het Spaanse citrusseizoen nadert langzaam maar zeker het hoogtepunt. "Spaanse citroenen van het commerciële ras Primofiori zijn nu in alle maten en van goede kwaliteit beschikbaar. Bij de clementines is men drie weken geleden overgestapt op het ras Clemenules. Sindsdien zien we voldoende beschikbaarheid in alle maten", zegt Stefan Lindner, fruitgroothandelaar in het Frischezentrum Frankfurt en exclusieve leverancier van het kwaliteitsmerk DIANA.

"In tegenstelling tot citroenen en clementines zijn er in de categorie sinaasappelen bepaalde gaten in het aanbod," vervolgt Stefan. "Bij de Navelina sinaasappelen, het hoofdras in dit seizoen, is het aanbod vooral bij de maten 1 en 2, oftewel de grove sinaasappelen, zeer schaars. Vanaf maat 3 is er daarentegen voldoende aanbod voorhanden." 

Oorsprong en eetbare schil
Het stokpaardje van Lindner is in dit seizoen het citrusmerk DIANA. De oorsprong van dit merk gaat tachtig jaar terug, toen een Spaanse leverancier nieuwe exportkansen voor zijn sinaasappelen en een bijbehorend merk voor de Duitse afzetmarkt zocht. "Ook toen al was het kenmerkend dat deze sinaasappelen niet chemisch behandeld werden." De teler noemde het merk naar zijn herdershond DIANA. Daarom noemen veel oudere mensen DIANA sinaasappelen nog steeds de sinaasappel met de hond of gewoon 'honden-sinaasappelen', aldus Stefan.

Met de medewerking van de exclusieve distributiepartner Soravia ontwikkelde DIANA zich tot een erkend sinaasappelmerk in Zuid-Duitsland. "Toen wij Soravia, eveneens in Frankfurt gevestigd, nu meer dan tien jaar geleden overnamen, verwierven wij daarmee ook de distributierechten voor het Rhein-Maingebied voor DIANA, en korte tijd later ook de marktrechten voor", zegt Stefan terugkijkend. 


 
Ondanks de hoge herkenningswaarde heeft het merk in de jaren voor de overname aan marktaandelen verloren, herinnert Stefan zich. "Nadat we de merklicentie over hadden genomen hebben we bewust de focus weer op de kwaliteit gelegd, niet alleen qua smaak en uiterlijk. DIANA sinaasappelen hebben namelijk geen fungiciden of conserveringsmiddelen op de schil nodig en daarom moet er ook zeer zorgvuldig te werk worden gegaan bij de afname van de sinaasappelen van de plantages. Hierdoor onderscheidt het merk zich uiteindelijk met een belangrijk unique selling point, namelijk dat de schil van de DIANA-sinaasappel gegeten kan worden."
 
Dit geldt ook voor de citroenen en clementines die in de jaren na de uitgebreide herlancering van het merk in het assortiment werden opgenomen. Stefan: "Later werden ook pitloze watermeloenen van het ras 'Royal Honey' en tomaten aan het assortiment toegevoegd. Wij hebben een duidelijke focus op Spaanse producten, waarbij citrus qua volume ver vooraan staat en inmiddels in heel Duitsland verkocht wordt. Watermeloenen en tomaten bieden wij daarentegen vooral op de plaatselijke markt aan." 
 
In de afgelopen decennia komen Spaanse sinaasappelen steeds vroeger op de Duitse markt. "Ons DIANA-seizoen loopt echter van eind november tot in mei. Wij starten het seizoen bewust wat later, zodat we sinaasappelen met een optimaal suikergehalte aan kunnen bieden. De klassieke verkooppieken zien wij nog steeds in de periode voor Kerst in november en december. Het seizoen van clementines loopt over het algemeen van oktober tot en met maart/april, DIANA citroenen kunnen inmiddels het hele jaar door verhandeld worden." Het citrusseizoen van afgelopen jaar verliep zeer goed, en daarmee ook het verkoopseizoen van DIANA, maakt Stefan de balans op. "Vanwege alle kostenstijgingen kwam het voor een deel tot zeer hoge prijzen. Dit hoge prijsniveau had echter ook een negatieve uitwerking op het afzetvolume."


 
Groeipotentieel bij citrus 
DIANA vindt via de traditionele groothandelsmarkten in Duitsland haar weg naar de veeleisende retail en zelfstandige supermarkten. Dit marktsegment heeft zich in het verleden als etalage voor nieuwe groenten- en fruitsoorten bewezen, niet in de laatste plaats in de categorie citrus. "Orri-clementines worden tegenwoordig niet alleen in Israël, maar ook steeds meer in Spanje geteeld. Ook de Cara Cara-sinaasappel heeft zich in de afgelopen jaren snel gevestigd. Juist in de gespecialiseerde handel, de klassieke kernmarkt voor DIANA, zie ik potentieel voor deze relatief 'nieuwe' citrussoorten.

Als exclusieve aanbieder wil Lindner geen rommel aanbieden, maar goed gesorteerde, kwalitatief hoogwaardig fruit. "Dat is een belangrijk verschil, dat ook tot uiting komt in het uiterlijk, bijvoorbeeld de verpakking. Onze sinaasappelen worden bijvoorbeeld individueel verpakt, wat een extra bescherming van het product biedt." 

De directie van de firma Lindner met Stefan Lindner (links)
 
Het merk bevindt zich dan ook in een duurder segment, vervolgt Stefan. "De vraag blijft echter onveranderd hoog en stabiel, vooral omdat we het ook over een gevestigd merk hebben. Maar de aanhoudende inflatiestijging is een extra uitdaging die we tijdens het nieuwe seizoen het hoofd zullen moeten bieden. Ik betwijfel echter of premiumproducten werkelijk in sterke mate onder de tegenspoed zullen leiden, zoals velen verwachten. Ik ben ervan overtuigd dat degenen die voor de inflatie premiumfruit zoals DIANA kochten, dat ook dit jaar weer zullen doen. Wij en ook onze afnemers kunnen echter niet uitsluiten dat zich ook hier prijsstijgingen zullen voordoen."   
Desalniettemin ziet Stefan kansen om de positie van het merk DIANA op de Duitse markt verder uit te breiden. "Wij hebben met DIANA een goede niche gevonden, vooral in Zuid-Duitsland. We streven ernaar om nog meer aan populariteit te winnen, maar stellen ook vast dat het huidige verkoopvolume vrij goed is. Het is voor ons extreem belangrijk om de beste kwaliteit aan te bieden, in plaats van een grotere hoeveelheid via de prijs te positioneren. Dat is en blijft ons streven." 

Voor meer informatie:
Stefan Lindner
Lindner GmbH
Fruchtimport und Handelsgesellschaft
Josef-Eicher-Str. 10
D-60437 Frankfurt, Duitsland
Tel: +49 (0)69 401008 0
mail@lindnerfood.de 
www.lindnerfood.de 

Publicatiedatum: