Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Jongere generaties zoeken alternatief voor uit eten gaan"

De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur. Met name de jongere generaties kiezen vaker voor een alternatief voor uit eten gaan, zoals een thuisbezorgde maaltijd of zelf koken. Dat blijkt uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), de kennisorganisatie van de foodbranche.

Vooral mensen in de leeftijd tussen 15 en 40 jaar geven aan dat uit eten gaan voor hen te duur is geworden. Veel horecagelegenheden hebben het afgelopen jaar de prijzen verhoogd als gevolg van stijgende inkoopprijzen, hoge energierekeningen en het personeelstekort in de branche.

Ondanks de gestegen prijzen gaat bijna 43% van de ondervraagde jongeren beneden de 25 jaar nog minstens een keer per week uit eten en meer dan 18% eet meerdere keren per week tot elke dag buitenshuis. Bij de groep tussen 25 en 41 jaar geldt dit voor respectievelijk 32% en 14%. Voor ouderen liggen deze percentages een stuk lager.

Jongere generaties besteden ook een veel groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan. Jongeren tot 25 jaar spenderen gemiddeld 44,12 euro per week aan buitenshuis eten. Bij de groep tussen 25 en 41 jaar is dat 39,44 euro. In de hogere leeftijdsgroepen gaat het om 14,54 euro en 7,09 euro per week. 

De jongeren wisselen uit eten gaan ook vrij gemakkelijk in voor iets anders. Zij gaan sneller dan oudere generaties op zoek naar goedkopere alternatieven, zoals thuisbezorging, kant-en-klaarmaaltijden of zelf koken. Met name thuisbezorging is onder  hen populair. In de leeftijdsgroep tot 25 jaar bestelt 40% minstens eens per week eten. In de groep vanaf 25 tot 41 jaar is dat inmiddels 32%.

In 2030 is volgens het FSIN gemak het belangrijkste motief voor mensen om eten te kopen. Van de 80 miljard euro die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt 27,5 miljard euro onder het aankoopmotief gemak. In 2019 was dat nog 16,8 miljard. Omdat de huidige jongeren in 2030 meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland vormen, is het voor ondernemers in de foodbranche enorm belangrijk in te spelen op de wensen van deze groep.

Bron: FSIN

Publicatiedatum: