BLE week 45

'Bij ijsbergsla domineerde de Spaanse aanvoer inmiddels het aanbod'

Bij ijsbergsla domineerde de Spaanse aanvoer inmiddels duidelijk het aanbod. Duitse partijen waren alleen in München nog van enig belang en waren op andere plaatsen uit het assortiment verdwenen. Bij kropsla was het Belgische aanbod groter dan het Duitse aanbod. Als de kwaliteit overtuigend was, konden de bestaande prijzen in stand worden gehouden.

Appelen
Duitse Elstar, Jonagold en Boskoop vormden de basis van een breed assortiment. Het aanbod aan Duitse Pinova en Braeburn appelen nam toe, het aanbod van Holsteiner Cox nam juist af. In Hamburg konden grote Boskoop appelen vlot worden verhandeld, kleine en rode Red Chief appelen waren ook zeer populair; deze worden graag gekocht in de aanloop naar Advent.

Peren
Net als voorheen domineerden Italiaanse Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ samen met Turkse Santa Maria peren het aanbod. Daarna volgden Duitse partijen, vooral Conference en Alexander Lucas. Uit Nederland en België kwam hoofdzakelijk Conference. Het aanbod was over het algemeen toegenomen. De handel verliep in z'n geheel zeer rustig.

Druiven
Het aanbod aan Italiaanse druiven was duidelijk toegenomen. Italia, Red Globe en Michele Palieri stonden bovenaan in het assortiment. Crimson Seedless werd inmiddels in veel verschillende aanbiedingsvormen aangeboden, bijvoorbeeld in dozen van 4,5 kg, 6 kg of 7 kg. Ook de eerste druiven van overzee begonnen steeds meer op te duiken.

Sinaasappelen
De Spaanse aanvoer nam enorm toe; het Spaanse aanbod verdrong het Zuid-Afrikaanse aanbod qua hoeveelheid van de eerste plaats. Hoofdzakelijk het ras Navelina was beschikbaar. Merksinaasappelen zoals Bollo of Götterfrucht kostten in Frankfurt tot 2 euro per kg. Uit Zuid-Afrika stamden Midknight, Valencia Late en Delta Seedless.

Mandarijnen
Spaanse clementines domineerden de markt, gevolgd door Italiaanse. Het Italiaanse aanbod was vaak onbehandeld, wat de hogere prijzen verklaarde. In de categorie Satsuma's bestond het aanbod voornamelijk uit Turkse en Spaanse partijen. Het mandarijnenaanbod bestond uitsluitend uit Zuid-Afrikaanse en Peruaanse importen.

Citroenen
Spaanse citroenen domineerden en hadden op sommige plaatsen haast een monopolie op de markt. Daarna was de Turkse aanvoer het belangrijkst, het Turkse aanbod was duidelijk uitgebreid. Hierdoor kwam op sommige plaatsen het Spaanse aanbod onder druk te staan, die daardoor tegen lagere prijzen afgegeven moest worden. Maar constante prijzen waren verder eigenlijk de regel.

Bananen
Het aanbod was voldoende om de vraag te dekken. Het assortiment was op verschillende plaatsen weliswaar afgenomen, maar dit had geen wezenlijke gevolgen voor de prijzen. Deze bleven meestal stabiel. Er waren natuurlijk wel uitzonderingen: in Frankfurt viel de aanvoer te groot uit, waardoor de tweede merken vaak goedkoper werden.

Bloemkool
Duitse bloemkool overheerste qua hoeveelheid. Het Duitse aanbod kon echter niet doorlopend overtuigen. De handelaren verlaagden de prijzen om de afzet desondanks te garanderen, maar dit lukte niet altijd. Belgische en Nederlandse bloemkolen vulden het aanbod aan.

Komkommers
Spaanse komkommers domineerden de markt, gevolgd door Belgische en Nederlandse komkommers. Leveringen uit Griekenland en Marokko hadden een aanvullend karakter. Het Duitse aanbod was van de markt verdwenen. Aan de vraag kon niet volledig worden voldaan. Prijsverhogingen waren daarom aan de orde van de dag. Op sommige markten gebeurde dit geleidelijk, op andere markten gingen de prijzen echter in één keer omhoog.

Tomaten
Uit Marokko werden voornamelijk ronde tomaten en vleestomaten geleverd. Turkije en Spanje stuurden hoofdzakelijk trostomaten, Kroatië zelfs alleen maar trostomaten. Italië was vooral met cherrytomaten op de markt vertegenwoordigd. Nederland en België stuurden van alle vier de variëteiten aanzienlijke hoeveelheden, maar vooral veel trostomaten.

Paprika's
Terwijl het Spaanse aanbod continu toenam, nam het Nederlandse en Belgische aanbod tegen het einde van het seizoen duidelijk af. Uit Turkije kwamen vooral groene paprika's, uit Polen en Marokko daarnaast ook rode. De vraag was niet bijzonder groot, maar desondanks trokken de prijzen vaak aan, aangezien de handelaren de gedeeltelijke monopoliepositie van de Spaanse partijen gebruikten om de prijzen te verhogen.

Bron: BLE


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.