Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grundhöfer is nu eigenaar van premiummerk Götterfrucht

"Het merk Götterfrucht is sinds de jaren '50 bekend in Duitsland, maar ook in de rest van Europa. Tot nu toe waren de merkrechten in het bezit van de familie Peris Agost Hermanos, die onlangs hun bedrijf heeft opgegeven," vertelt Peter Grundhöfer, directeur van Grundhöfer uit Frankfurt. Aangezien het merk te koop was, verwierf Grundhöfer de rechten op Götterfrucht voor Europa. Het bedrijf verkoopt immers al dertig jaar citrus onder dit merk.


Foto: Grundhöfer GmbH

Langdurige, uniforme kwaliteit
"De sinaasappelen en clementines worden momenteel verkocht in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en België. Wij hebben medewerkers in Spanje die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteitscontrole, verpakking en het verladen. De verkoop wordt vanuit Duitsland aangestuurd. Götterfrucht heeft naam kunnen maken, omdat de goederen gemiddeld genomen een gelijkmatigere kwaliteit bieden en we op tijd met de late rassen kunnen beginnen. Wij proberen in principe om de consumenten de beste sinaasappelen en clementines voor de tijd van het jaar aan te bieden", aldus Peter. "Het is ons doel om het merk in de toekomst uit te breiden met andere fruitsoorten."

180 ton citrus per week
"We hebben met Götterfrucht een programma opgezet waarbij we van november tot en met juni/juli citrus uit Spanje en van augustus tot en met november uit Zuid-Afrika ter beschikking hebben. Per weken ontvangen we zo'n 180 ton citrus. Oorspronkelijk werd ons verteld dat we dit jaar eerder kleinere formaten konden verwachten, maar de formaten liggen eigenlijk binnen het normale bereik", zegt Peter. "Gezien het weer in Spanje wordt er in Spanje een normale oogst verwacht in vergelijking met de afgelopen vijf jaar. De houdbaarheid lijdt echter een beetje onder de weersomstandigheden, de kwaliteit zelf echter niet."

De kwaliteit van de sinaasappelen uit Zuid-Afrika was volgens hem zeer goed. Het Spaanse seizoen begint pas deze week. "De vraag komt goed op gang. Met het recente zachte zomerweer was de vraag naar citrus niet al te groot. In november zal de vraag echter zeker toenemen."


Foto: Grundhöfer GmbH

Grote vraag naar grote formaten
"Wij proberen zo mogelijk grote formaten, dat wil zeggen 1, 2 en 3, via het merk Götterfrucht op de markt te brengen, omdat de consumenten in Duitsland dit graag willen, hoewel kleinere exemplaren vaak een betere smaak hebben. In Frankrijk bijvoorbeeld worden hoofdzakelijk kleinere exemplaren verkocht. Tot onze afnemers behoren zowel de georganiseerde retailhandel alsook de groothandel." Grundhöfer biedt ook citrus onafhankelijk van het merk Götterfrucht aan.

Terughoudende stemming in het Frischezentrum Frankfurt
De stemming op de groothandelsmarkt verslapt volgens Peter momenteel een beetje, aangezien de klanten, in tegenstelling tot in de pandemietijd, momenteel meer naar de prijs kijken. "De groothandelsbedrijven proberen natuurlijk steeds een goede kwaliteit aan te bieden. Veel klanten zijn momenteel echter meer geïnteresseerd in de prijs, waardoor de stemming relatief terughoudend is. Wij hopen echter dat met het citrusseizoen en uiterlijk met de start van de kerstverkoop de consumenten weer bereid zijn om een passende prijs te betalen voor goede producten."

Tenslotte wijst Peter erop dat groenten en fruit op zich niet per se rechtstreeks getroffen worden door de kostenstijgingen als gevolg van de pandemie en de oorlog. "Natuurlijk proberen we de gestegen bijkomende kosten evenredig door te berekenen, maar dat is heel moeilijk te realiseren. Feit is dat de beslissende factor in onze sector de natuur zelf is. In geval van oogstverliezen en andere complicaties als gevolg van de natuur en het weer moeten wij onze prijzen in ieder geval dienovereenkomstig aanpassen." 

Voor meer informatie:
Peter Grundhöfer
GRUNDHÖFER GmbH
Johann-Georg-Fahr-Anlage 1
D-60437 Frankfurt, Duitsland
Tel: +49 (0)69 40 50 08 0
p.grundhoefer@grundhoefer-frankfurt.de 
grundhoefer-frankfurt.de

Publicatiedatum: