Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt avocado's

De exotische avocado is steeds meer een hoofdbestanddeel geworden in de schappen en op het bord in vele landen, aangezien de populariteit van dit fruit in de loop der jaren is blijven toenemen. Vooral in Europese landen als Italië en Spanje is de belangstelling voor lokaal geteelde avocado's toegenomen. Dit jaar kampen veel teeltlanden echter met problemen als gevolg van slechte weersomstandigheden; in Spanje kampen sommige regio's met verliezen tot wel 60%, terwijl in Zuid-Afrika het seizoen door telers "ongelooflijk slecht" wordt genoemd, onder andere door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de beperking van de export naar Rusland en de gestegen productie- en verzendkosten die de sector blijven plagen. In landen zoals België en Spanje vrezen zij dat de stijging van de kosten als gevolg van deze problemen de consument kan afschrikken om het exotische product te kopen.

De vooruitzichten in de VS en Australië zijn echter veel positiever; in Australië is de productie het afgelopen jaar met 56% gestegen en de export met maar liefst 268%, terwijl de avocadoconsumptie in de VS voorlopig niet door prijsschommelingen wordt beïnvloed.



Nederland: Importeurs moeten sneller schakelen naar mediterrane landen
"“Er is in avocado’s nog veel groei mogelijk, maar we mogen er niet van uitgaan dat het vanzelf gaat", merkt een imoprteur op. Het einde van het Peru-seizoen betekent dat er momenteel weinig grote maten op de markt beschikbaar zijn. Er zijn echter meer dan voldoende kleine maten, omdat Chili en Colombia een gelijkaardige size-breakdown hebben. De mediterrane landen hebben een off-year dus het voorjaar van 2023 zou nog wel eens een stevige prijsmarkt kunnen zijn. Hoewel dat dit deels afhankelijk zal zijn van wat Colombia en Chili gaan doen. Omwille van de sterke lokale markt, is Chili al twee jaar op rij vroeger gestopt met exporteren naar Europa. Dit heeft als gevolg dat wij als importeurs sneller moeten schakelen naar de mediterrane landen. En zoals geweten bij avocado’s, is dichtbij huis sourcen, niet persé de goedkoopste piste", constateert een importeur. Colombia heeft het potentieel, om als overzeese origine, de eerste maanden van het jaar, de prijsmarkt ‘rustig’ te houden totdat Peru terug op de markt is. Echter is dit nog ‘work in progress’."

België: Genoeg volumes, maar onzekere vraag
Op het moment komen er in België vanuit verschillende delen van de wereld avocado’s binnen, waardoor over de volumes, zo stelt een handelaar, toch weinig te klagen valt. “Volumes zijn er over het algemeen wel, maar kwalitatief is niet alles even goed. Sommige teeltlanden hebben problemen gehad in de oogst, waardoor het fruit uit bijvoorbeeld Colombia wat kleiner is en in Spanje de droogte de nodige gevolgen heeft voor de avocado’s. Uit Afrika komt echter stabiel product, hoewel daar kwalitatief soms ook over te twisten valt, en Mexico is nu volop op de markt. Dit zijn goede avocado’s en volumetechnisch is dit ook veel meer ten opzichte van vorig jaar.”

Aan de vraagzijde zijn de situaties echter wat onzekerder. “Avocado is tegenwoordig een ingeburgerd product in Duitsland, dus het blijft voorlopig wel doorlopen. Voor velen lijkt het inmiddels een vast onderdeel van het voedingspatroon. Bij de huidige inflatie en prijzen zullen we echter even moeten afwachten of dit door zal trekken gedurende de winter. Exotische producten, wat avocado’s toch wel blijven, zijn dan voor de meerderheid de eerste die men laat liggen. Bovendien zorgen de gestegen kosten, over het hele spectrum, er ook voor dat de prijzen in het schap niet uitnodigen voor een avocado meer bij de consument.

Frankrijk: Een dynamische markt
De avocadomarkt mag dan een zeer variabele markt zijn, in Frankrijk is hij momenteel vrij dynamisch. Het avocadoseizoen uit Peru loopt ten einde en laat een gat in de markt vallen nu Marokko en Spanje met zendingen beginnen. Volgens een importeur van de groothandelsmarkt van Rungis "is de verkoop momenteel goed wegens een goede vraag."

Italië: Toenemende belangstelling voor in Italië geteelde avocado's
Nu het Peruaanse Hass avocadoseizoen voorbij is, staat de Italiaanse markt op het punt om over te schakelen op andere origines. Een groothandelaar in Noord-Italië zegt: "Het Peruaanse Hass avocadoseizoen, dat tot een week geleden domineerde met prijzen van 10-11 euro, is afgelopen. Nu worden volumes van het Hass-ras uit Marokko, Israël, Spanje en Mexico verwacht. Er wordt een prijsstijging van minstens 20% voorspeld voor het Hass-ras, dat echter dalende volumes laat zien. Deze situatie brengt groene avocado's terug in het spel: Pinkerton uit Kenia, Zutano en Ettinger uit Israël. Paradoxaal genoeg waren groene avocado's maandenlang duurder dan de Hass-ras, maar nu lijken ze weer goedkoper te worden." Wat de Spaanse groene avocado's betreft, kreeg de groothandelaar te horen dat er door ongunstige weersomstandigheden een tekort aan product zal zijn en dat de beschikbare vruchten niet gemakkelijk te verhandelen zullen zijn.

Op Sicilië worden Bacon avocado's geoogst en de Hass avocado-oogst zal naar verwachting later zijn dan vorig jaar. "De weersomstandigheden waren zowel in het voorjaar als in de zomer gunstig. Doordat er tussen augustus en september geen druppel regen is gevallen, wordt voor het Hass-ras een grote opbrengst verwacht, maar de grootte van de vruchten zal kleiner zijn dan in voorgaande jaren", meldde een telerscoöperatie. Ondanks de sterke en groeiende belangstelling voor de Italiaanse avocado (vooral van de retail, waarmee handelsovereenkomsten worden gesloten), is wat de producenten beangstigt de huidige economische situatie, die voor onzekerheid zorgt.

In het jaar eindigend in augustus 2022 kochten meer dan 6.800 Italiaanse huishoudens ten minste één keer avocado's (26%). De vrucht kan worden gekocht in vast gewicht, d.w.z. verpakt, maar de voorkeur gaat uit naar variabel gewicht (meer dan 5,3 miljoen huishoudens). Het favoriete kanaal om avocado's te kopen is de supermarkt (14%), maar de discountwinkels nemen toe: in 24 maanden tijd zijn zij gestegen van bijna 6% tot meer dan 10%.

Spanje: Oogsten 25 tot 30% lager dan vorig jaar
In Spanje worden momenteel avocado's van het ras Bacon geoogst met prijzen van 1,70 tot 1,90 euro per kilo, evenals de eerste Fuerte, beide avocado's met een gladde schil. Sommige kleine telers zijn ook voortijdig begonnen met het plukken van de eerste Hass avocado's, aangemoedigd door de goede prijzen van dit moment - 2,50 tot 2,90 euro per kilo op de velden - maar uit de balans tussen de droge stof en het oliegehalte blijkt dat ze nog niet rijp zijn en de sector waarschuwt voor de gevolgen die dat kan hebben voor de consumptie. De oogst van Spaanse Hass avocado's zal dan beginnen tussen de weken 48 en 49 met meer consistente volumes.

Spanje verwacht een oogst die ongeveer 25 tot 30% lager ligt dan vorig jaar, hoewel in Velez-Málaga, een van de belangrijkste teeltgebieden van het land, de oogstdaling meer dan 60% zou kunnen bedragen. Aangezien er minder avocado's aan de bomen hangen, is het vooruitzicht dat er een overvloed aan grote maten zal zijn. Zodra Peru zijn seizoen heeft beëindigd, zijn de prijzen op de Europese markt gestegen tot minstens 4 euro per doos en is er minder beschikbaarheid van grote maten. De Europese markt wordt nu voornamelijk gesorteerd door Mexico, dat zich meer richt op de Amerikaanse markt; Chili, waarvan de oogst dit jaar laag is als gevolg van de droogte, en Colombia, dat momenteel geen grote beschikbaarheid heeft. Ondertussen begint Marokko ook te oogsten met lagere volumes. Het aanbod in Europa is niet groot en er zijn voornamelijk kleine en middelgrote maten 12-14. Daarom zal de Europese markt geen grote volumes hebben tot week 48, wanneer meer origines op de markten zullen botsen, waaronder Spanje. De Spaanse telers zullen hogere prijzen vragen wegens de lagere oogst, terwijl zowel de telers als de verpakkers geconfronteerd worden met een kostenstijging van 35% in één jaar en de kleinhandelaars terughoudend zijn om de prijzen in de schappen te verhogen uit vrees voor een stagnatie van de consumptie.

Zuid-Afrika: "Een ongelooflijk slecht seizoen" voor avocado's
Het Zuid-Afrikaanse avocadoseizoen nadert zijn einde, een seizoen dat aan het begin werd bemoeilijkt door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en de beperking van de avocado-uitvoer naar Rusland, een belangrijke ontvanger van groene avocado's die niet naar de Hass-markten gaan.

Dit jaar werd een deel van die "greenskins" voor Rusland en Oost-Europa verzonden naar niet-traditionele markten, wat de Hass-prijzen onder druk zette. Bovendien opende het seizoen met een volle Europese markt als gevolg van grote Spaanse en Israëlische oogsten, plus de volumes van Peru die samenvallen met die van Zuid-Afrika, en ontving Europa een verdubbeling van zijn gebruikelijke hoeveelheid avocado's. Gehoopt wordt dat dit een uitzonderlijke situatie is.

De teelt- en transportkosten zijn dusdanig gestegen dat de opbrengst veel lager is, zelfs als de verkoopprijzen ongewijzigd blijven.  

Het late gebied van KwaZulu-Natal laat normaal zijn fruit hangen, wachtend op een gunstige ingangstijd, en dit jaar moesten sommige telers hun fruit zes weken tot twee maanden langer dan normaal laten hangen voor de oogst.

Toen kwam de staking van de havenarbeiders en de containers die bleven staan; als gevolg daarvan werden sommige van die containers omgeleid of opnieuw ingevoerd om kwaliteitsproblemen te voorkomen.

Voor de late avocadotelers was het een kortere exportperiode dan zij wensten. Vanaf het begin van het avocadoseizoen in februari tot nu hebben telers gesproken over de moeilijkheden van dit seizoen. Begin maart noemde een avocadoteler het al "een ongelooflijk slecht" seizoen.

Er is gesproken over een exportoogst van ongeveer 15,5 miljoen kartons van 4 kg; het definitieve cijfer moet nog worden bekendgemaakt. Hagel afgelopen december had de oogst verminderd. Lokaal worden avocado's van klasse I verkocht voor gemiddeld R18,50/kg (iets meer dan een euro per kg). De binnenlandse prijs is de afgelopen weken gestegen.

Europa blijft de grootste ontvanger van Zuid-Afrikaanse avocado's, maar er zijn onderhandelingen aan de gang om andere markten te openen, waaronder Japan, India, China en de VS.

Noord-Amerika: Vraag blijft sterk en stabiel
Voorraden avocado's zijn momenteel beschikbaar uit meerdere regio's: Mexico, Chili, Colombia en de Dominicaanse Republiek. Hoewel een verlader opmerkt dat vorig jaar rond deze tijd Mexico iets dominanter was in zijn bevoorrading.

"Dit jaar had Peru een ongelooflijk seizoen. De Mexicaanse oogst raakte vorig seizoen plotseling en met nog enige tijd op de klok uitgeput; toen kwam Peru in beeld," zegt hij, waarbij hij opmerkt dat Californië op dat moment ook product had geleverd. "Peru vulde dat gat heel mooi op en bleef in de buurt. Er is nog steeds Peruaans fruit op de markt, ook al is er heel weinig op het water."

Die gebeurtenis heeft op zijn beurt de mogelijkheid geopend voor zowel retail als foodservice om zich in te dekken tegen Mexico, wat het momenteel nog steeds doet. "Normaal gesproken is dit een 100 procent Mexicaanse periode", zegt hij. "Op voorraad schommelt Mexico rond de 90 procent met een normale tot grote oogst." Dat is een heel verschil met waar telers en verladers vorig jaar mee te maken hadden. "Toen hadden we een meer uitdagende oogst. Er was toen genoeg fruit, maar het was veel ingewikkelder om maten en kwaliteit te vinden. Dit jaar geen probleem", zegt hij.

Wat de vraag betreft, merkt de verlader op dat die redelijk stabiel is. Zelfs toen de prijzen in de tweede helft van het Mexicaanse seizoen eerder dit jaar stegen - vooral in mei en juni - bleef de vraag op peil. Een mogelijke factor zou Covid kunnen zijn geweest, omdat consumenten op zoek waren naar gezonde voeding en dat heeft ertoe bijgedragen dat avocado's voor een deel van de consumenten een dagelijks of wekelijks onmisbaar product zijn geworden. "De prijzen waren op een bepaald moment dubbel zo hoog als het jaar voordien en de consumptie daalde met 15 procent. Er was duidelijk sprake van een zekere inelasticiteit", aldus Billings.

Op dit moment zijn consumenten echter steeds meer gericht op seizoensgebonden, vaak Thanksgiving-gerelateerde producten. "Dus als de schapprijs van avocado's wordt verlaagd, de vraag is dan wat er gaat gebeuren. Mensen denken aan Thanksgiving en er is niets om hun aandacht op avocado's te vestigen," zegt hij, eraan toevoegend dat de avocadoprijzen gemiddeld zijn gedaald, maar dat de dagelijkse schapprijzen relatief hoog zijn gebleven. "De positieve kant van een stugge vraag is dat zelfs als de prijs omhoog gaat, je blijft verkopen. Maar als de prijs daalt, verkoop je niet zoveel meer."

Ook de doorlooptijd speelt hierbij een rol. De expediteur merkt op dat verenigingen zoals Avocados from Mexico zich hebben ingezet om de betrouwbaarheid, de promotie en de algemene stabiliteit van Mexicaanse avocado's te bevorderen. "Dat gezegd zijnde, zal het nog 30 of zelfs 60 dagen duren vooraleer we echt agressieve aankopen zien voor meer promotie, lagere schapprijzen, enz."

Vooruitkijkend verwacht hij dat de avocado aan kracht wint. "Als we in november komen, vooral na Thanksgiving, vormen avocado's een promotiemogelijkheid die zeer winstgevend kan zijn en het is zeker budgetwaardig", zegt hij. "Maar als de verandering in snelheid de verandering in prijs niet compenseert, wat is dan de motivatie? Daar worstelt iedereen nu mee."

Australië: Export stijgt met 268% in 2021/22, oogst stijgt met 56%
Australië heeft de afgelopen twee maanden een enorme oogstpiek gezien. Avocados Australia publiceerde onlangs zijn jaarlijkse Facts at a Glance rapport voor het boekjaar 2021/22, waaruit blijkt dat het land iets meer dan 122.197 ton avocado's oogstte, wat 56% meer was dan het voorgaande jaar. De bruto productiewaarde van Australische avocado's werd geschat op 403 miljoen dollar. Queensland blijft de meerderheid van de Australische avocado's telen, met 48% van de oogst. West-Australië heeft met 39% het op één na grootste aandeel. In Australië worden het hele jaar door avocado's geteeld vanwege de verschillende klimaten en omstandigheden in de acht belangrijkste avocadotelende regio's van het land, terwijl de binnenlandse consumptie in 2021/22 4,76 kg per persoon bedroeg. In 2021/22 exporteerde Australië 11.626 ton, een stijging van 268% ten opzichte van het vorige boekjaar, en 9,5% van de totale oogst van 122.197 ton in Australië.

Ondertussen is de Australische avocadosector ook van plan de export naar Japan dit jaar te verhogen. De Australische avocadosector heeft geïnvesteerd in een marketingcampagne om Australische avocado's bij Japanse shoppers te promoten. De campagne is half september van start gegaan en duurt tot november. De campagne omvat sociale marketing en promoties in de winkels. Volgens een vertegenwoordiger van de sector: "Japan is de grootste avocadomarkt in Azië en heeft veel groeipotentieel voor ons. Australische avocado's werden vorig jaar zeer goed ontvangen in Japan en onze exporteurs hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het ontwikkelen van partnerschappen met Japanse importeurs. Ondanks een lichtere oogst in West-Australië dit jaar verwachten we een verdrievoudiging van de hoeveelheid avocado's die naar Japan zal worden geëxporteerd. We verwachten dat het volgend jaar nog groter zal zijn en dit maakt allemaal deel uit van een langetermijnstrategie om onze export te laten groeien en de Australische avocadosector te ondersteunen."

Volgende week: Overzicht wereldmarkt mango's