Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Explosieve groei Greeve Citrus

In 1976 heeft de heer Koos Greeve, Greeve Citrus opgericht. De 51-jarige directeur was toen 39 jaar. Daarvoor was hij commissionair op de veiling Poeldijk waar hij een goede omzet had. Echter driekwart daarvan bestond uit de aankopen voor de grote exporteur Waling van Geest. Toen de veilingen tot fusie overgingen, raakte Koos Greeve deze grote klant kwijt. Zijn omzet daalde dermate dat hij naar andere mogelijkheden zocht. Na twee moeilijke jaren besloot Koos Greeve in citrus, bananen en andere importproducten te gaan grossieren.

We vroegen hem waarom hij als standplaats de veiling Westland-Noord heeft uitgekozen. Voor zo'n grossierderij behoort men toch op de groothandelsmarkt in Den Haag of in Rotterdam te zitten? Koos Greeve: "Op de genoemde markten was toen geen plaats te krijgen, maar hier komen geregeld groenteboeren uit Den Haag, Delft, Rotterdam en andere plaatsen op de veiling hun inkopen doen. Ik dacht, als zij hier hun Hollandse producten kopen, dan kan ik dit aanvullen met het geïmporteerde fruit. Voordat ik begon had ik van veertien handelaren min of meer de verzekering gekregen, dat zij het importfruit bij mij zouden afnemen. Ik kreeg hier de beschikking over een mooie ruimte waarin 4 bananencellen gebouwd werden. Deze hadden een capaciteit van 2000 dozen."

De heer Koos Greeve

"De eerste bananen betrokken we van Bonita. Ik moet zeggen dat ik veel aan hen te danken heb. Lange tijd hebben ze me met raad en daad bijgestaan. Nog steeds denk ik aan deze beginperiode terug. Naast de detailhandelaars uit de grote steden leverde ik ook aan de exporteurs uit de omgeving. Die reden soms met halfvolle vrachten weg, maar kwamen, toen ze de weg wisten, bij mij citrusfruit bijladen." 

Het moderne verkoopkantoor

"In 1983 was de bananencapaciteit reeds 12.000 kartons. Voor die tijd raakte ik met Van der Staay bevriend en ik kon aan hem alle bananen leveren. De nieuwbouw van de bananencellen werd mogelijk gemaakt doordat wij een geheel nieuw pand betrokken van ruim 3000 m3." 

50% van de omzet bestaat uit Bonita

Door de steeds groter wordende klantenkring, waaronder supermarkten en groothandelaars wordt de bananencapaciteit met 5 tot 6 cellen à 1000 dozen per cel uitgebreid. Grote klanten heeft Greeve niet graag. Hij zegt: "Wat dat betreft heb ik veel ervaringen. Als zo'n klant nog eens weggaat, kun je flink in de problemen raken. Daarom heb ik liever afnemers die niet al te groot zijn. Als een te grote klant wegloopt heb je ineens van alles te veel, te veel personeel, te veel transportcapaciteit, te veel loodsruimte enz. enz. Het leed is dan niet te overzien. Bovendien hebben grote klanten zoals grootwinkelbedrijven altijd de nijging om te dicteren wat we moeten doen. Als je daar gevoelig voor bent, ben je zo hun slaaf. Ik heb eens zo'n klant gehad die steeds meer druk op mij ging uitoefenen. Op een gegeven moment heb ik hem opgebeld en gezegd dat ik nog vier weken voor hem wilde stoken, maar dat hij daarna naar een andere leverancier moest uitzien. Dit lijkt wel ongeloofwaardig, maar om een bedrijf gezond te houden moet je weleens diep in je eigen vlees snijden. Achteraf ben je er echt blij mee, dat je zo'n belangrijke stap hebt kunnen doen."

"Van de bananenomzet gaat 55% naar het grootwinkelbedrijf, 20% naar de grossiers en 25% naar de detailhandel. Wat het grootwinkelbedrijf betreft heb ik middelgrote afnemers. Ze zijn niet zo groot dat ze ons hun wil op kunnen leggen. Verder leveren we veel aan grossiers, ook grossiers die vroeger zelf stookten, maar nu hun bananen bij ons komen halen. Dit werkt voor hen veel efficiënter. Dat de detailhandel zo'n groot deel van onze omzet heeft, komt omdat we enkele grote marktkooplui als klant hebben. Sommige nemen per keer 200 tot 300 dozen mee." Gemiddeld koopt hij 50% van zijn bananen bij Bonita, 10% is Turbana en 25% Nicaragua. De kwaliteit van de laatste bananen wordt steeds beter. In het land van herkomst wordt meer aandacht aan de kwaliteit en verpakking besteed.

Naast bananen een grote citrusomzet

Greeve Citrus heeft anderhalf jaar elke twee weken 24 containers met bananen ontvangen. "Voor een importeur verkocht ik deze in commissie. We hebben hiermee veel narigheid ondervonden, zodat we ermee gestopt zijn. De boten kwamen nooit op tijd en verder was de kwaliteit erg onstabiel. Je kon nooit zomaar een container ongezien naar Duitsland verkopen. Ze kwamen eerst hier aan. Vervolgens moesten we de dozen een voor een nakijken. Het fruit werd ongetwijfeld wel in een goede conditie verladen, maar ze worden te compact verladen en verder meen ik dat de koeltechniek zeker niet optimaal is. Als deze beter wordt, krijg je ongetwijfeld meer zelf importerende bananenstokers. In de praktijk komt het er toch op neer dat iedereen het wel eens een keer wil proberen."

Greeve Citrus doet veel handel met België, o.a. met de importeurs op het CEI. Veel fruit importeert hij uit Frankrijk waaronder appelen en zachtfruit en ook de sinaasappelen uit Spanje importeert hij zelf. Bij Greeve Citrus werken 20 personen, het bedrijf heeft 7 vrachtwagens.

Bron: Primeur  12 - Jaargang 02 - 11 maart 1988

Publicatiedatum: