Ambrosia Frucht

"Verkoop van 200 vrachtwagens trostomaten tijdens het winterseizoen"

Ambrosia Frucht biedt momenteel perziken uit het noordwesten van Turkije aan, bijvoorbeeld uit de regio Bursa, zo vertelt directeur Halil Sarikoc ons. "Wij kopen de perziken rechtstreeks bij de telers. Voor het zomerseizoen hebben we ook ander steenfruit ter beschikking staan, maar ook vijgen voor de Europese markt zijn momenteel zeer interessant. De vraag is momenteel echter niet zo groot als bij groenten."


Halil Sarikoc

Halil Sarikoc verhuisde enkele jaren geleden van Turkije naar Duitsland om economie te studeren. Tegelijkertijd werkte hij bij een groenten- en fruitimporteur en ongeveer anderhalf jaar geleden richtte hij zijn eigen bedrijf af, Ambrosia Frucht, dat producten uit Spanje en Turkije importeert en voornamelijk aan Duitse groothandelsmarkten verkoopt.

Speciaal programma voor de Duitse retail met Anadolu Etap
Voor het lopende seizoen bood Halil slechts 100 ton perziken aan om een idee te krijgen van het potentieel van het product voor de komende seizoenen. "Bij de nectarines konden we 140 ton aanbieden. Voor het volgende seizoen plan ik een speciaal programma voor de supermarkten, met een speciale teler genaamd Anadolu Etap, die tot de beste telers van Turkije hoort. Momenteel zoek ik naar een mogelijkheid om dit product op de Duitse markt te brengen."

"De kwaliteit van de perziken en nectarines was verbazingwekkend goed. Bij de nectarines gaat het om een ras dat ook in Spanje geteeld wordt, aangezien het traditionele ras uit Turkije niet lang houdbaar is. Bij de abrikozen zijn er verschillende rassen."

200 vrachtwagens met trostomaten voor de retail
"Tijdens de zomer waren de grootste afnemers van Halil's goederen vooral groothandelsmarkten," zegt hij. "Tijdens het afgelopen winterseizoen heb ik veel trostomaten verkocht. Dit seizoen zijn de tomaten vrij duur. Afgelopen jaar ben ik zeer laat met de import van tomaten begonnen, pas half februari. Toen hebben we binnen drie weken 47 vrachtwagens vol geïmporteerd, afkomstig uit Nederland."

Momenteel werkt hij aan een speciaal programma voor een Duitse supermarktketen. "We plannen de verkoop van trostomaten tijdens het winterseizoen, met als doel 200 vrachtwagens vol te verkopen. Het seizoen begint begin november en eindigt tegen eind mei. Daarbij werk ik altijd samen met kassen die met duurzame energie telen en een lage CO2-voetafdruk hebben."

"Hoewel groothandelaren natuurlijk nog steeds belangrijke partners zijn, is de belangrijkste teeltlocatie gericht op de retail. Ik zoek naar de beste kwaliteitsproducten tegen de beste prijzen en naar een mogelijkheid om een duurzame leveringsketen van de telers tot aan de consumenten te creëren." Daarnaast benadrukt Halil dat het belangrijk voor hem is om duurzame, schone en groene producten voor de Duitse retail te verkopen.

Certificeringen zijn een must
Voor zijn telers in Turkije was het niet eenvoudig om een GlobalGAP certificering te krijgen, aangezien de teeltlocatie zich vrij langzaam heeft ontwikkeld. Halil zegt echter dat hij met de telers praat om de teelt zo regionaal gecontroleerd en duurzaam mogelijk vorm te geven en de CO2-voetadruk zo laag mogelijk te houden. "Ik push onze telers altijd om zich te laten certificeren met GlobalGAP of GRASP. Ik koop altijd liever gecertificeerde producten. We proberen momenteel ook om Turkse paprika's voor de Duitse markt te laten certificeren."

Milieubescherming is belangrijker dan winst
"De inflatie of de crisis in de Turkse economie heeft ons zeker getroffen. Hoewel we met de euro handelen en niet met de Turkse lire, moet iedereen een manier vinden om met de gasprijzen om te gaan. Afgelopen jaar betaalden we bijvoorbeeld 4.800 euro voor een levering van Turkije naar Duitsland, terwijl we dit jaar 6.000 euro voor dezelfde levering moesten betalen. De economische crisis heeft ook de teeltkosten in de Turkse land- en tuinbouw opgedreven, wat op zijn beurt de prijzen van de goederen heeft opgedreven", aldus Halil. "Het gaat mij niet zozeer om geld of winst, maar om ons milieu. Het behoud van ons milieu en een vrijwel CO2-vrije teelt zijn belangrijker dan geld."

Foto's van Ambrosia Frucht

Voor meer informatie:
Halil Sarikoc
Ambrosia Frucht GmbH
Friedrich-Engels-Allee 186
D-42285 Wuppertal, Duitsland
Tel: +49 202 496 57 515
info@ambrosiafrucht.com  
ambrosiafrucht.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.