Een goede bekende op vele markten

Uit de oude doos: Champix, de supervers-specialist

Toen de heer Jean-Paul Rondiat in 1973 met één camionette zich als zelfstandig handelaar in verse champignons vestigde, had hij waarschijnlijk nog geen idee dat 15 jaar later zijn wagenpark uit 15 Mercedes vrachtwagens zou bestaan, de oppervlakte van de magazijnen meer dan 4000 m2 zou zijn waarin 50 à 60 mensen werk zouden vinden.

De heer Rondiat, die voor die tijd werkzaam was als verkoopmanager bij een groot champignonbedrijf, met veel verkooppunten, waar hij uiteraard de nodige ervaring opdeed, verliet het bedrijf uit onvrede met het gevoerde beleid. Dat hij gelijk had bewijst het zakencijfer van Champix anno 1986 en het feit dat genoemd bedrijf van de Belgische markt verdwenen is.

Het bekende pand van Champix te Brussel

Bedrijfsleider Roger Verhoustraete toont het brede assortiment

De omzet van Champix over 1986 bedroeg ongeveer 250 miljoen BF (waarvan één derde specialiteiten), terwijl voor 1987 een stijging van 20% wordt verwacht. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt doordat Champix zijn gamma van producten enorm heeft uitgebreid. De bedrijfsleider de heer Roger Verhoustraete schat het aantal verhandelde producten op dit moment op ongeveer 50, afhankelijk van het seizoen wisselt dit.

De afdeling kleinverpakking

Champix heeft uiteraard zijn eigen speciale producten die veelal zelf geïmporteerd worden, meestal uit Frankrijk. Zo is men alleen-importeur voor België van de bekende Champignons de Paris, van het merk Agaricuts, van de Sweet-maïs en van de blauwe Luzerne scheuten. Producten die er qua hoeveelheid ook uitspringen zijn peterselie, meloenen, oesterzwammen en sojascheuten in alle verpakkingen.

Vaten met gesneden champignons

De champignons worden veelal rechtstreeks van kwekers gekocht. De sorteringen die geschikt zijn voor de versmarkt worden verpakt in de verpakkingen die de klant wenst, variërend van schaaltjes tot 10 kg emmers, terwijl champignons voor de industrie in 100 liter vaten weg gaan.

Zoals gezegd komt een groot gedeelte van de omzetstijging voor de rekening van de specialisten. Bij Champix is men zich namelijk gaan toeleggen op het maken van rauwkost en salades. Deze worden in een geconditioneerde ruimte ambachtelijk bereid en verpakt op de wijze die de klant wenst. De afnemers hiervan zijn o.a. de bekende grootwarenhuizen. Het vervoer van deze producten vindt plaats met koelwagens zodat het product in optimale conditie bij de klanten wordt afgeleverd. Men gaat deze producten onder de namen Legumix, Crudimix, Germix en Salad-mix op de markt brengen.

Voor de verkoop aan de verdelers en andere specialiteiten zoals restaurants e.d. is men elke marktdag aanwezig op de groothandelsmarkten in Brussel, Antwerpen, Gent, Marcinelle, Luik en Mechelen. De verkoop vindt hier plaats vanuit de auto en altijd door dezelfde verkoper wat een goede band met de klant bevordert. Bij Champix ziet men voor de producten van het z.g. 'quatrième gamma' de toekomst met vertrouwen tegemoet, zeker ook omdat men de outillage en het geschikte personeel heeft om elke nieuwe trend op de voet te kunnen volgen.

Bron: Primeur 02 - Jaargang 02 - 4 september 1987


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven