Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fanny van Gastel, Bieze Food Solutions:

"Sinds Corona is de omzet van voorverpakte granaatappelpitten en ontkroonde aardbeien de hoogte ingeschoten"

Tholen -  De fruitverwerkingslocatie van Bieze Food Group uit Ossendrecht gaat dit jaar niet meer onder de naam van Brabantsche Wal, maar als Bieze Food Group Ossendrecht door het leven. "We kregen zoveel vragen over de vermeende link van onze oude naam met de asperges hier uit het gebied dat we er afscheid van hebben genomen", vertelt commercieel manager Fanny van Gestel. De locatie is uitgewerkt naar een ultramoderne verwerkingslocatie.

Want asperges worden er niet meer verwerkt bij Bieze Food Group Ossendrecht, zachtfruit en granaatappelpitten des te meer. "Daarin hebben we de afgelopen jaren een pioniersfunctie vervuld en die willen we verder uitrollen", vertelt Fanny. Alle commerciële taken zijn nu geintegreerd binnen Bieze Food Solutions, zodat de verkoop van alle toepassingen zoals zuivel, smeersalades en ultravers binnen één team zijn ondergebracht.

Fanny is binnen de groep de expert van het AGF-gemaksschap. "We maken veel gebruik van de synergie tussen de verschillende expertises binnen de groep. Met het hele team maken we maandelijks analyses hoe het convenienceschap in elkaar zit en wat de wensen zijn van de retailer en uiteindelijk de consument, zodat we weer nieuwe formules kunnen bedenken. We richten ons hoofdzakelijk op de Nederlandse en Belgische supermarkten, aangevuld met enkele snijbedrijven. Het mooie is dat de producten die we vandaag produceren vanavond al bij de retailer in het schap kunnen staan."

Eén van de hardlopers in het assortiment zijn de voorverpakte granaatappelpitten. "Sinds de Corona-uitbraak zijn veel meer mensen zelf gaan koken en hebben ze thuis nieuwe producten ontdekt. Daar hebben de granaatappelpitten echt op meegelift, want niemand zit erop te wachten om deze zelf uit de granaatappel te halen. Dankzij onze ontpitmachine kunnen we grote volumes aan", vertelt Fanny, enthousiast.

Bieze Food Solutions werkt rechtstreeks met granaatappeltelers uit het Mediterrane gebied. "Negen maanden per jaar kunnen we daarmee via wegtransport onze granaatappelen aanvoeren. Doordat we rechtstreeks bij de bron kopen, selecteren we alleen de beste kwaliteit. Bij ons vind je geen bleke, maar mooie dieprode granaatappelpitten", benadrukt Fanny. "Uit duurzaamheidsoogpunt sourcen we zoveel mogelijk uit het Middellandse Zeegebied om luchtvracht te vermijden, alleen incidenteel hebben we granaatappelen uit Peru of Zuid-Afrika nodig om het seizoen te overbruggen. Ook uit deze landen komen ze per boot en niet per luchtvracht. Dit is voor ons een no-go!"

Waar de granaatappelpitten minder bekend waren, geldt dat voor de aardbeien niet, maar volgens Fanny vertoont ook de afzet van gesneden aardbeien de laatste jaren een opwaartse trend. "Mensen kopen veel meer ontkroonde aardbeien - zonder suikers of additieven - om direct mee te nemen naar het strand of de picknick. Voor de inkoop van de aardbeien werken we nauw samen met kwalitatief hoogwaardige telers. Enkele telers plukken hun aardbeien voor ons in speciale verpakkingen, waarbij hun rassen en kwaliteitsnormen vertaald zijn naar onze behoeftes. Je kunt immers niet iedere aardbei zomaar versnijden en verpakken. Het weer is nu wel heel mooi, maar voor aardbeien wel heel uitdagend om de kwaliteit erin te houden."

De grootste uitdaging voor de komende jaren is volgens Fanny om ondanks de gestegen vraag het huidige kwaliteitsniveau te blijven garanderen en de aanvoer onder controle te houden gezien de gestegen energie- en verpakkingsprijzen. "Daarom willen we blijven innoveren, zodat we met stip op de kaart staan als kwalitatief hoogwaardige leverancier. Daarbij spitsen we ons hoofdzakelijk toe op de eindconsumentenverpakking, want daarin kunnen we met onze producten - bijvoorbeeld als topping op de yoghurt - echt het verschil maken!"

Voor meer informatie:
Fanny van Gestel
BIeze Food Solutions
Tel: +32 (0) 4 78250448
fanny.vangestel@biezefoodsolutions.nl 
www.biezefoodsolutions.nl