Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In 10 stappen naar optimaal magazijnbeheer

Niet alleen veel ondernemers, maar ook ervaren logistiek managers denken nog te vaak dat het met hun magazijn en het beheer daarvan wel goed zit. Terwijl daar, in het magazijn, via het bewust zetten van een paar simpele stappen nog vaak enorme efficiëntieslagen gemaakt kunnen worden. En die verbeteringen tellen ook nog eens dubbel mee: niet alleen kan er optimaal gewerkt worden, er treden ook substantiële kostenbesparingen op, zo stelt Pantheon Automatisering.

Wie niet goed nadenkt over zijn magazijninrichting, kan behoorlijk hard geraakt worden. Gebrek aan ruimte en slechte veiligheid kunnen tot onnodige extra handelingen, risico’s én kosten leiden. Niet zelden zijn er duizenden euro’s gemoeid met de inhaalslagen die dan, achteraf, gemaakt moeten worden. Terwijl ook hier, in het magazijn geldt: regeren is vooruitzien, en: een goed begin is het halve werk.

Stappenplan
Een voorbeeld van zo'n goed begin kan bijvoorbeeld het opstellen, doorlopen en naleven van een stappenplan zijn. Daarvan heeft Pantheon tien stappen naar optimaal magazijnbeheer opgesteld:

Stap 1: Mensen
Betrek magazijnmedewerkers en logistieke functionarissen bij het vaststellen van de juiste stappen. Laat ze meepraten, want zij werken er dagelijks en kijken en spreken dus met een praktische blik.

Stap 2: Activiteiten
Stel vast welke activiteiten er precies moeten gebeuren in het proces van inslag, opslag en uitslag.

Stap 3: Verkeers- en goederenstromen
Bepaal welke verkeers- en goederenstromen er door het magazijn lopen. Moeten er wellicht stromen bijkomen? Denk aan stromen van goederen, transportmiddelen, personeel en bezoekers (externen).

Stap 4: Volume en bezettingsgraad
Bepaal hoeveel volume er moet worden opgeslagen en welke bezettingsgraad daarbij reëel is. Producteigenschappen en doorloopsnelheid zijn essentieel. Dit alles gebaseerd op een verkoopverwachting, inclusief scenario's voor toekomstige groei.

Stap 5: Onderzoek technieken voor opslag en arbeidsreductie
Kijk of er technieken voorhanden zijn waarmee een compactere opslag mogelijk is en/of de benodigde arbeid gereduceerd kan worden.

Stap 6: Optimaal Proces
Zet de verkeers- en goederenstromen (stap 3) per logistieke activiteit naast elkaar en bekijk nog eens de volgorde. Betrek de magazijnmedewerkers hierbij. Leg de verschillende processen naast elkaar en zoek naar mogelijke conflicten of synergie. Optimaliseer het proces.

Stap 7: Doorrekenen van de doorstroom
Inzicht in de benodigde hoeveelheid goederen en de breedte van het assortiment zijn essentieel. Aantal werknemers en hun bewegingen bepalen hoe de stellingen en tussenruimte worden ingericht.

Stap 8: Vlekkenplan(-nen)
De mogelijke indelingen van het magazijn worden mede bepaald door het inzicht dat ontstaat via het uitwerken van mogelijke scenario's in een of meer 'vlekkenplannen'.

Stap 9: Inrichtingsplan
Nu kan het inrichtingsplan worden gemaakt, in feite is dat het concreet maken - uitwerken en intekenen - van alles wat in de voorgaande stappen is vastgesteld. Betrek ook hier weer de mensen uit de praktijk bij.

Stap 10: ERP systeem met WMS en MLS module
Een ERP-systeem brengt alle bedrijfsprocessen van een organisatie digitaal in kaart en voegt alle benodigde gegevens samen in een centrale database. Daar worden alle processen samengevoegd en kunnen processen beter worden gepland, samengevoegd en zo veel mogelijk geautomatiseerd met behulp van software. Een ERP-systeem bestaat meestal uit verschillende modules voor de belangrijkste afdelingen en bedrijfsprocessen. Voor magazijnbeheer is dat de module WMS, Warehouse Management Systeem en Magazijn Locatie Systeem.

Voordelen van WMS / MLS
Via ERP wordt het mogelijk om de hele organisatie, inclusief de kritische bedrijfsprocessen op alle afdelingen, te plannen, controleren en te monitoren. Daarbinnen zorgt het WMS (Warehouse Management Systeem) voor het bedrijfsbeheer van magazijnen en distributiecentra. In het WMS kan de volledige interne goederenstroom worden bijgehouden. Dit omvat alle processen rond de ontvangst van goederen, verplaatsing, overdracht, outsourcing en verzending.

De WMS module kan worden gebruikt om exact vast te stellen welk item op welke locatie wordt opgeslagen en op welk moment het moet worden gebruikt. Dit brengt grote voordelen met zich mee:

Kostenbesparingen
De software kan worden ingezet om precies te plannen wanneer een artikel nodig is in de processtroom. Dit verlaagt de voorraad tot een minimum en maakt geldmiddelen vrij. Er blijven voldoende resources in het magazijn om knelpunten te voorkomen.

Efficiency
Veel dagelijkse werkzaamheden worden geautomatiseerd. Van het verzamelen van data en informatie tot het maken van records en de berekening van KPI’s. Het magazijn kan op basis van de verzamelde data veel beter worden georganiseerd. Vaak verkochte items kunnen bij elkaar worden gegroepeerd en gesorteerd. De manier van picken kan verkort worden.

Trendanalyse
Op basis van de verzamelde data kunnen conclusies worden getrokken over verwachte toekomstige trends. Bijvoorbeeld wanneer hogere verkoopcijfers te verwachten zijn als gevolg van seizoenschommelingen en snel daarop te kunnen handelen.

Klik hier voor meer gedetailleerde informatie

Voor meer informatie:
Paul van der Es / Wendy Dijkhuizen
Pantheon Automatisering
p.vanderes@pantheon-automatisering.nl w.dijkhuizen@pantheon-automatisering.nl 
www.pantheon-automatisering.nl 

Publicatiedatum: