Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Marokko is niet langer alleen competitief door prijs”

Tholen – Als de dagen hier weer korter worden, gaat de blik naar Marokko. Daar zijn tomaten te halen om hier de schappen ’s winters mee te vullen. Zelfs nu het officieel pas net zomer is, staat het Noord-Afrikaanse land al volop in de belangstelling. Als de belichte winterteelt opnieuw veel lagere volumes geeft, biedt de teelt in Marokko mogelijk uitkomst. “Ik denk dat we precies op het juiste moment grote stappen hebben gezet”, zei Kacem Bennani Smires van Delassus Group tijdens het onlangs gehouden Global Tomato Congress. Duroc, dat onder de Delassus Group valt, teelt tomaten op 450 hectare en verpakt de tomaten ook zelf. 


Kacem Bennani Smires en Abdelkhalak Torres van Duroc, onderdeel van de Delassus Group

Daarmee doelt Kacem op een professionaliseringsslag die gemaakt is. “We zijn heel snel heel professioneel geworden en toch competitief gebleven.” In eerste instantie viel de Marokkaanse tomaat vooral op vanwege competitiviteit in prijs, maar dat is volgens Kacem inmiddels onterecht. Ook kwalitatief komt de tomaat uit Marokko goed mee en ook alle randvoorwaarden zijn goed verzorgd. “In plaats van onze tomaten ‘zomaar’ naar Perpignan sturen, leveren we nu veel meer voorverpakt product jaarrond aan onder meer het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.”


Duroc is zich volledig toe gaan leggen op snacktomaten. Vorig jaar beloofde het tomatenbedrijf dit jaar twee nieuwe rassen op de markt te brengen.

Food miles
“Vooral het Verenigd Koninkrijk heeft Marokko op scherp gezet,” zegt Kacem. “Zij hebben ons aan het werk gezet voor onder meer het halen van certificeringen.” Het maakt dat hij overtuigd is van de duurzaamheid van de Marokkaanse teelt. “Food miles zijn maar een klein deel van de totale carbon food print. Gas is voor ons niet echt een issue, al stijgen de kosten van veel andere productiefactoren voor ons net zo goed. We importeren nagenoeg alles, van zaden tot verpakkingsmateriaal. Alles wordt duurder.”

Datzelfde geldt ook voor de concurrentie. Eén nadeel heeft Marokko in ieder geval wel in concurrentie met noordelijker gelegen tomatenteelt: water. “Dat is onze zwakte”, erkent Kacem. Het in productie komen van een grote ontziltingsinstallatie in Agadir later dit jaar is voor de sector daar daarom heel belangrijk. “Het is een zegen.”

Voor meer informatie:
Delassus Group
www.delassus.com