Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Veiling Westerlee, goederenvervoer per spoor

In De Lier was een kleine veiling waar vanaf 1891 groente en fruit werd geveild in het café De Gouden Leeuw. Kleine producten werden uitgestald op het biljart. In 1901 was de omzet dusdanig dat toestemming werd gegeven door leden van de Vereniging Westland om naar een geschikte locatie voor een veilinggebouw te zoeken. Het eerste veilinggebouw werd in 1903 in gebruik genomen in Westerlee.

Gezicht op de veilinghaven te Westerlee - 1951 (D.C. Gerdessen)

Producten werden in die tijd aangevoerd per schuit/westlander en per paard en wagen. In 1907 werd de tramlijn van Naaldwijk via Westerlee naar Maasland door de WSM gerealiseerd. Vijf jaar later werd het doorgetrokken naar Delft en Maassluis. 

Beladen van een goederenwagen met fruit op de laad- en losplaats te Westerlee - 1951 (D.C. Gerdessen) 

Na een aantal jaar ontstond een groot ruimtegebrek en in 1914 werd besloten de veiling uit te breiden aan de andere kant van de trambaan. Twee nieuwe havens werden gegraven en een nieuw veilinggebouw met kantoor en doorvaart werden gebouwd. Tevens kwam er een modern afmijntoestel. Producten werden vanaf de schuit of wagen verkocht en vervolgens meteen afgeleverd bij de juiste wagon, schuit of pakloods van de koper. Het voormalige veilinggebouw werd verbouwd en ging dienen als pakloods voor kopers. De veiling was in 1914 een van de modernste van Nederland.

Beladen van een goederenwagen met fruit met een vrachtwagen van  transportbedrijf Gebr vd Bos te Naaldwijk - 1951 (D.C. Gerdessen)  

Lange tijd was vervoer van groente per stoomtram de belangrijkste vorm van transport voor de veiling Westerlee, maar in de jaren vijftig nam de populariteit van de vrachtwagen toe. Personenvervoer door de WSM was al gestaakt in de jaren dertig en in 1967 werd ook het goederenvervoer per spoor gestaakt.

Bron: Wikipedia | Het Utrechts Archief

Publicatiedatum: