Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom paddenstoelen in VS weer 'ingrediënt van het jaar' zijn

Voor het vierde jaar op rij worden paddenstoelen door trenspotters in de voedselbranche genoemd als één van de voornaamste trends. 

Zo betitelde The New York Times paddenstoelen onlangs nog als 'ingrediënt van het jaar' en cruciaal binnen de trend voor plantaardige voeding. MSNBC riep paddenstoelen uit tot 'Healthy Food Trend' 2022, terwijl Delish ze opnam in haar top-12 van voedsel- en drankentrends om in 2022 in de gaten te houden. Zij schreef: "Veelzijdige paddenstoelen zijn geen gloednieuwe superfood-categorie, maar weten met hun cultstatus tegenwoordig een massapubliek te bereiken."

Experts in zowel de retail- als cateringsector noemen verschillende factoren die bijdragen aan de erkenning van paddenstoelen op deze trendlijsten. Anne-Marie Roerink, hoofd van 210 Analytics en schrijver van The Power of Produce en The Power of Meat  licht de blijvende kracht van paddenstoelen toe. "Er zijn drie factoren verantwoordelijk voor de groei van een product, merk of categorie: Je kunt meer mensen het laten kopen, mensen het vaker laten kopen of mensen er meer aan uit laten geven, omdat ze er meer van kopen of experimenteren met verschillende soorten," legt Roerink uit. "Tijdens de pandemie waren deze drie groeifactoren van toepassing voor paddenstoelen en ook voor de pandemie konden paddenstoelen al rekenen op een groeiende belangstelling."

"Dit heeft dan weer te maken met de enorme veelzijdigheid van paddenstoelen. Zo zijn ze geschikt als vleesvervanger, denk aan portobella's," vervolgt Roerink. "Daarnaast kunnen ze worden gebruikt als ingrediënt in soepen en stoofschotels. Paddenstoelen zijn ook geweldig om te grillen of in zomerse salades te verwerken. Het feit dat ze het hele jaar door kunnen worden gebruikt in gerechten maakt dat paddenstoelen altijd op de voorgrond staan en telkens weer op trendlijstjes terugkomen." 

Pam Smith, oprichter en directeur van Shaping America's Plate, merkt op dat er verschillende feiten zijn die eraan bijdragen dat paddenstoelen telkens weer hoog op trendlijsten prijken. "De hoge voedingswaarde en duurzame kenmerken van paddenstoelen zijn aantrekkelijk voor zowel consumenten als mensen die menu's opstellen in de horeca," zegt Smith. "Ze zijn hét ingrediënt vanwege hun veelzijdigheid en spelen vaak een hoofdrol in populaire pizza- en pastagerechten. Ze zijn geschikt voor veel verschillende kookstijlen variërend van Aziatisch, Italiaans tot Latijns-Amerikaans. Dankzij hun 'vleesachtige' eigenschappen en umamismaak zijn ze een ideaal ingrediënt voor het bereiden van plantaardige gerechten."

Roerink legt uit dat retailers en cateraars de kans hebben om nog meer uit deze trend te halen. "De bereidheid van de klant om te experimenteren, is een uitnodiging voor winkeliers en restaurants om een verscheidenheid aan paddenstoelen te presenteren," merkt ze op. "Het is belangrijk om beschrijvingen te geven van de verschillende smaken en texturen en originele recepten te bedenken. Mensen zijn op zoek naar inspiratie. Het toevoegen van paddenstoelen aan  maaltijdpakketten is bijvoorbeeld een mooie manier om mensen kennis te laten maken met nieuwe soorten en smaken."

Voor meer informatie: 
Eric Davis
The Mushroom Council
edavis@curiousplot.agency 
www.mushroomcouncil.com 

Publicatiedatum: